Økt 1: Presentasjon av de ti noomene og Osgard

Mål

Forstå at et tall består av én eller flere enere.

Ekstra utstyr

Eleven skal bruke de fysiske noomstavene denne timen. Det er derfor en fordel å ha gjort disse klar på forhånd. Fordel noomstavene i for eksempel små plastikkposer slik at alle elevene, eller alle par av elever, har like mange staver hver. La elevene trene på å sjekke at alle noomstavene er der (at ingen for eksempel er mistet på gulvet) før de legger stavene tilbake i posen.

Fokus

Elevene skal få en myk introduksjon til skolen, matematikkfaget og noomene. Det er viktig med en leken tilnærming slik at elevene får en myk overgang fra barnehagen. Dette er med på å skape trygghet for dem.

Beskrivelse

Oppstart/samling

  1. Dette er første øvelsen i å gå til samling. Snakk først litt om hvordan det skal gjøres, og la så elevene gå til samling.
  2. Hva vet elevene om matematikk? La dem fortelle.
  3. Les historien om Osgard, og bruk deretter øvingslabben til å presentere noomene. Det er viktig med entusiasme her!

Fri lek med noomstavene

Denne aktiviteten er ment som en relasjonsbyggende aktivitet, samtidig som elevene blir kjent med noomene. Del elevene inn i par, og fordel alle noomstavene mellom parene. La dem leke fritt med dem.

Oppsummering

La elevene fortelle noe de har lært om noomene.

Mattesnakk: Historien om Osgard

Noomer: Noomene definert som antall enere de består av

Noomstaver: Fri lek med noomstaver

< >