Tema 36: Måling

Mål

Fokus

Temaet denne uken og neste uke er måling. Som du ser er disse ukene lagt opp annerledes enn resten av læreverket. Dette er fordi disse to ukene kun handler om å utforske måling og målebegreper. Du står fritt til å selv legge opp øktene som du vil, og det er fint å gjøre aktiviteter ute de dagene været tillater det.

Vi foreslår å ta for seg fire punkter disse to ukene:

  1. Måling med egenvalgte måleenheter, slik som fingre og føtter. Viktige begreper her er måltall og måleenhet. Hvis noe for eksempel er 5 føtter langt, så er måltallet «5» og måleenheten «føtter».

  2. Måle med felles måleenheter. Dette kan være en pinne, en binders, et glass (hvis dere måler volum) eller noe annet klassen blir enige om. Her kan det også være fint å snakke om «passende» måleenhet. Hva kan være en fornuftig måleenhet å velge ut i fra størrelsen på gjenstanden som skal måles?

  3. Hvordan måler man nøyaktig (kant-til-kant)?

  4. Standardiserte måleenheter. SI-systemet med meter og gram er et eksempel på standardiserte måleenheter.

Det er viktig å motivere de ulike punktene.

Motivasjonen for det første punktet kan være så enkel som å vise to pinner som har forskjellig lengde og deretter spørre elevene om hva som er forskjellen på dem. Ta tak i ordene elevene selv bruker og led samtalen videre mot måling. Når elevene har fått opp interessen og nysgjerrigheten for måling, kan de begynne å måle alle mulige ting, både inne og ute. Lag gjerne et skjema der de skriver opp hva de måler, måltallet og hva de målte med (måleenheten).

Motivasjonen for det andre punktet kan være så enkel som å ta frem en elev og late som om denne eleven skal kjøpe en ny sykkel. Hvor høy må sykkelen være? Iallfall må setet være slik at man kan sitte på det og samtidig nå nedi bakken med tærne. Dere kan nå late som om eleven ringer til en sykkelbutikk og bestiller denne sykkelen. Men dama som jobber på sykkelbutikken er mye høyere enn eleven og har skikkelig lange bein (vis meg hendene hvor utrolig lange bein dama har). Så hva skjer når eleven får sykkelen? Passer den? Etter at elevene har blitt enige om at der lurt å ha en felles måleenhet, så kan de begynne å måle ting med for eksempel binders. Etter å ha målt forskjellige ting kan de prøve å måle noe veldig langt med binders (for eksempel klasseroms-gulvet eller skolegården). Hvordan gikk det? Kan det være lurt å finne en annen felles måleenhet? Hvordan skal den være?

Motivasjonen for det tredje punktet kan være å ta frem to elever som måler samme gjenstand (for eksempel Mattestreker-boka) med samme måleenhet (for eksempel en binders), men som får forskjellige måltall. Hvorfor skjer dette? Hva kan man gjøre for at det skal bli likt? Bli enige om noen felles regler for hvordan man måler nøyaktig (for eksempel å legge bindersene «kant-til-kant». Øv på dette ved å måle flere ting.

Motivasjonen for det fjerde punktet kan være å gjøres sykkeloppgaven en gang til med en annen elev (elevene synes ofte en slik gjentakelse er litt morsomt). Denne gangen skal dere måle hvor høy sykkelen må være. La elevene først velge hvilken av måleenhetene (binders, pinne osv) som er mest hensiktsmessig å måle med. Mål så hvor høy sykkelen må være (og bruk anledningen til å repetere hvordan man måler nøyaktig). Som sist skal eleven late som og hun/han ringer butikken og bestiller sykkelen, men denne gangen viser det seg at butikkdama har en mye mindre størrelse på måleenheten (for eksempel en mye mindre binders, en mye mindre pine eller lignende). Vis gjerne størrelsen med hendene slik at elevene kan forestille seg det. Hvor stor er sykkelen som blir levert til eleven? Introduser deretter standardiserte måleenheter, og si at vi i Norge og mange andre land i verden har et system som heter SI-systemet. Vis både meter, liter og gram. Har elevene hørt om andre måleenheter? Kanskje svarer noen for eksempel kilo. La elevene så tippe hvor mange gram mel det går i en kilo. De vil sikkert få en wow-opplevelse når de får vite at det er 1000 gram! Vis også hvordan man deler meteren i centimeter. La elevene måle mange ulike objekter med SI-enheter. Det er fint å ha både målebånd, litermål og vekter tilgjengelig. Elevene må skrive opp hva de måler, måltallet og måleenheten. Avslutt gjerne med å måle hvor mange meter det er til rektor sitt kontor :)

__I økt 1 denne uken finner du alle verktøy for disse to ukene:

  • «Historien om Deka»

«Historien om Deka» er satt inn som repetisjon her fordi den kan være en fin og morsom introduksjon til temaet måling. Noomene går samen for å kle seg ut som Deka. Når de skal kle seg ut bruker de kostymer. Etter å ha lest boka kan dere gå tilbake og se på bildene. Kan elevene finne ut hva de har brukt som kostymer? (Dere finner alle kostymene på bildene.) Hvordan kunne noomene vite hvor lange kostymer de trengte? Bruk gjerne god tid til å samtale om dette i plenum. Ta ekstra tak i alle ting som dukker opp om måling.

  • Fire sider om lengder i Mattesnakk. Sidene kan du bruke når og hvordan du vil.

  • En pdf med et 5-delt opplegg om måling. Opplegget trenger ikke å følges, det er kun ment som inspirasjon, og den femte delen av opplegget kan være en fin overgang til geometri som er temaet for uke 38.

Leksene disse to ukene kan være å måle ting hjemme. Det er gøy å måle høyden av doen, høyden på familiemedlemmer, lengden av spisebordet og så videre. De kan selv velge hva de skal måle, eller de kan få konkrete oppgaver som skal gjøres. Mål gjerne de samme gjenstandene med både egenvalgte måleenheter, felles måleenhet og standardisert måleenhet.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Skriv Ut
Økt:
Ukas Øvingslab’er:
< >