< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Mynter i posen

I denne oppgaven skal elevene deles i par og deretter jobbe med mynter. Elevene har tre kronestykker og én 5-kroning hver. Parene skal jobbe med kombinasjoner og pengesummer knyttet til disse myntene.

Introduksjon av oppgaven:

  • Del ut tre kronestykker, én 5-kroning og en papirpose eller boks som man ikke kan se gjennom til hver av elevparene.

  • Repeter verdien av myntene.

  • Hvilken pengesum får jeg dersom jeg trekker to kronestykker opp av posen? Still dette spørsmålet til elevene og la dem skrive ned fremgangsmåte/regnestykke og svaret i egen bok eller på eget skrivebrett.

  • Jobb med oppgaven i plenum:

    • Snakk om fremgangsmåte (fysisk ved å vise med myntene på tavla og myntene elevene har foran seg).
    • Regnestykke (1+1=2) og svaret (2 kr).
  • Gjenta de to foregående punktene med spørsmålet: Hvilken sum får jeg dersom jeg trekker to 1-kroninger og én 5-kroning ut av posen?

  • Gjenta dette med liknende spørsmål til elevene forstår hvordan de fysisk skal jobbe med myntene foran seg, lage/skrive regnestykker knyttet til myntene og finne pengesummer.

Lav inngangsterskel:

  • Del elevene i par.

  • Påse at hvert elevpar har tre kronestykker, én 5-kroning og en papirpose hver.

  • Én av elevene i hvert par starter ved å trekke to mynter opp av poasen. Hvilken pengesum ble det? Elevene skal snakke om dette i par, så skal begge elevene skrive ned det aktuelle regnestykket og komme med svar.

  • Deretter er det den andre eleven i paret som trekker to mynter, og prosessen ovenfor gjentas.

  • Hvor mange kombinasjoner og summer er det mulig å få med disse myntene? La elevene jobbe parvis med denne oppgaven.

  • Snakk sammen om oppgaven i plenum eller gruppevis før elevene begynner med neste nivå.

Neste nivå:

  • Elevene jobber fremdeles i par.

  • Elevparene får bytte det ene kronestykket de har mot én 5-kroning, slik at de nå har to kronestykker og to 5-kroninger i posen. Det er fremdeles kun to mynter som skal trekkes opp av posen.

  • Spør elevene om følgende: Er det fremdeles de samme pengesummene de kan få? Hvorfor/hvorfor ikke?

  • La elevparene nå utforske den nye situasjonen ved å jobbe som ovenfor (trekke to mynter, skrive ned regnestykket, trekke to nye mynter, skrive ned regnestykket).

  • Snakk sammen i plenum om resultatet. Hvorfor får de andre pengesummer? Hvilke pengesummer kan de få nå?

Åpen utgang:

  • Hvilke mynter må elevparene ha hvis de skal kunne trekke to mynter som gir summen 15 kroner? La dem få myntene de mener de trenger, slik at de kan sjekke om de har tenkt riktig eller evt hva de har tenkt som ikke er helt riktig.

  • Hvilke mynter må de ha dersom de skal kunne trekke summene 15 kroner, 11 kroner og 2 kroner ved å trekke to mynter?

  • La elevene få en 10-kroning, to 5-kroning og tre kronestykker.

    • Kan de finne noen pengesummer det ikke er mulig å lage når de bare kan trekke to mynter?
    • Hvor mange mynter må de trekke for å kunne lage pengesummen 16?
    • Hvor mange mynter må de trekke for å kunne lage pengesummen 17?
    • Hvor mange mynter må de trekke for å kunne lage pengesummen 12? Finnes det flere alternativer?
  • Hvis det er mer tid igjen, kan elevene nå lage oppgaver til hverandre, enten innad i paret eller mellom parene.