< Tilbake
Material_Diverse icon

Rik oppgave

Material_Diverse

RIKE OPPGAVER

Det er skrevet mye om rike oppgaver i både nasjonal og internasjonal forskning, og vi vil ikke forsøke å gjengi alt i en tekst her. Ved å søke på 'rike oppgaver' eller 'rich activities' på internett vil man kunne finne all informasjonen man trenger. Matematikksenteret, Statped og Udir skriver også om rike oppgaver, og du finner disse lenkene her:

Årsaken til at vi har rike oppgaver som et viktig punkt i dette læreverket er at både forskningen og læreres egne erfaringer viser at elevene blir flinkere i matematikk av rike oppgaver. Det er også enkelt å individuelt tilpasse rike oppgaver, og de er motiverende for elevene å jobbe med. Ofte kan elever som eller ikke er så interessert i matematikkundervisningen blomstre når man jobber med disse oppgavene.

Rike oppgaver kjennetegnes blant annet av at alle elevene enkelt skal kunne gå i gang med oppgaven på egen hånd. I tillegg skal oppgavene ha en åpen utgang for de elevene som trenger størst utfordringer. Vi har derfor valgt følgende 4 steg for de rike oppgavene våre:

  • Introduksjon av oppgaven.
  • Lav inngangsterskel.
  • Neste nivå.
  • Åpen utgang.

Noen elever vil ha nok med å jobbe innenfor den lave inngangsterskelen. De som behersker dette kan gå videre til neste nivå. For de elevene som raskt blir ferdige, eller trenger større utfordringer, vil det være fint å etterhvert gå videre til det siste nivået.

Det kan være verdt å merke seg at det er noen elever som i starten synes at åpne oppgaver er krevende. Disse elevene kjennetegnes ofte av at de er vant til å få alt riktig på første forsøk, eller at de henter motivasjon fra å få alt riktig. Men det er faktisk ekstra viktig for akkurat disse elevene å jobbe med denne typen oppgaver, og etter noen oppstarts-frustrasjoner pleier også disse elevene å bli glad i rike oppgaver. En hjelp på veien kan være å forklare at målet med oppgavene er å bli gode tenkere. Så istedenfor at svaret skal bli riktig, så skal hjernen øve seg på å tenke på mange forskjellige måter.

Det er utfordrende å lage gode, rike oppgaver til høst-halvåret av 1. trinn. Dette er fordi elevene ennå ikke har den første basisen i matematikk på plass, og heller ikke et matematikkspråk de kan bruke. Vi har derfor valgt å bruke oppgavetyper som logiske tankenøtter, konkrete aktiviteter og brettspill i starten, for deretter å utvikle oppgavene mot mer matematisk innhold. Disse første oppgavene blir også en myk introduksjon for elevene, slik at de blir vant med denne måten å jobbe på før de senere også skal inkludere ny matematikkunnskap i oppgavene.

Økt: 1.2 ; 2.4 ; 3.4 ; 4.4 ; 5.4 ; 6.4 ; 7.4 ; 8.4 ; 9.4 ; 10.4 ; 11.4 ; 12.4 ; 13.4 ; 17.4 ; 18.4 ; 19.4 ; 20.4 ; 21.4 ; 22.4 ; 23.4 ; 24.4 ; 25.4 ; 26.4 ; 27.4 ; 28.4 ; 29.4 ; 30.4 ; 31.4 ; 32.4 ; 33.4 ; 34.4 ; 35.4 ;
Material_Diverse