< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Kommutativitet med noomer

I denne oppgaven skal elevene deles i par og deretter jobbe med terninger, addisjon, kommutativitet (at rekkefølgen på tallene er uten betydning i addisjon) og addisjonsstrategi.

Hvert elevpar har to terninger hver. Parene skal kaste disse terningene på tur og addere tallene på terningene på to måter (for eksempel 5+1 og 1+5) og slik lage regnestykker.

Introduksjon av oppgaven:

  • Ta fram én elev og la eleven slå to terninger. Skriv opp de aktuelle tallene på terningene på tavla, for eksempel 2 og 5. Spør elevene hvilke addisjonsregnestykker vi kan lage med disse to tallene.

  • Skriv opp de to regnestykkene på tavla. I eksempelet:

    • 2 + 5 = 7 5 + 2 = 7.
  • La samme elev eller en ny elev slå terningene én gang til. Skriv opp de to aktuelle tallene, eksempelvis 6 og 1, og spør igjen elevene om hvilke regnestykker vi nå kan lage. Skriv dem opp under de forrige regnestykkene:

    • 2+5=7 5+2=7

    • 6+1=7 1+6=7

Lav inngangsterskel:

  • Del ut to terninger til hvert elevpar og fortell elevene at de nå skal gjøre det samme hver sin gang. De skal skrive på samme måte i boka si og alle regnestykkene skal skrives opp, også de som medeleven får ved å slå terningene.

  • Gjenta ti ganger.

  • Nå har elevene ti rekker med regnestykker (totalt 20 regnestykker der to og to på grunn av kommunativitet gir samme svar). Be elevene nå se på regnestykkene de har laget. Hva ser de? La elevene først tenke selv, så snakke sammen i paret de sitter i og deretter i plenum.

  • De vil se at regnestykkene på samme linje gir samme sum/svar. Spør dem så hvilket regnestykke på hver linje de synes er enklest å regne ut? Hvorfor? Følg samme fremgangsmåte som ved forrige spørsmål.

  • Er det lettest å starte med det høyeste eller laveste tallet først? Hvorfor? Er alle elevparene i klassen enige?

Neste nivå:

  • Elevene jobber fremdeles i par.

  • Nå skal de lage addisjonsregnestykker med ett tosifret tall og ett ensifret tall. Først slås én terningen. Det aktuelle tallet på terningen, eksempelvis 2, danner tieren i det tosifrede tallet. Terningen slås så én gang til og danner eneren i det samme tallet, eksempelvis 5. Det tosifrede tallet blir da 25. Så slås terningen en siste gang, eksempelvis 3. Hvilke regnestykker kan vi lage med dette tosifrede og ensifrede tallet? Eksempel: 25+3=28 3+25=28

  • Gjenta dette 5-10 ganger per elev.
  • Spør så elevene om de to samme spørsmålene som over.

Åpen utgang: