< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Sparegris

Introduksjon av oppgaven:

I denne oppgaven skal elevene deles i par og deretter jobbe med mynter. Hvert elevpar får ti kronestykker (og senere én 5-kroning). Parene skal jobbe med kombinasjoner av pengeverdier og pengesummer.

Det kan være lurt å begynne oppgaven med å spørre elevene om hva de vet om en sparegris. Er det noen elever som har en sparegris? Hva brukes den til?

Lav inngangsterskel:

  • Del ut kronestykkene (ikke 5-kroningen) og sparegrisen til hvert elevpar.

  • Fortell elevene at sparegrisen de har fått utdelt er en veldig spesiell sparegris, den må nemlig ha minst 1 kr hver eneste dag.

  • Løs følgende oppgave i plenum og vis hvordan pengene legges på sparegrisen (pengene legges fysisk oppå arket med bilde av sparegrisen): «Dere skal spare 7 kroner på 5 dager. Hvordan kan en få til det? La oss lage en spareplan.» Her er poenget at siden sparegrisen må ha minst en krone hver dag, så er det bare to kroner som ikke er «låst». Disse kan legges på sparegrisen samme dag, slik at en får fordelingen 1 + 1 + 1 + 1 + 3, eller de kan fordeles på to dager, slik at en får fordelingen 1 + 1 + 1 + 2 + 2. Derfor er det bare to måter å løse denne oppgaven på. (En kan selvsagt si at for eksempel 2 + 2 + 1 + 1 +1 er en annen løsning fordi det er en annen rekkefølge, men få elevene med på at det er måter vi kan dele opp summen på vi skal se på, ikke hvilke rekkefølge det skjer i).

  • Still gjerne kontrollspørsmål som «hadde vi kunne spart 7 kroner på 5 dager om vi kun hadde hatt to kronestykker og en 5-kroning?» Dette går altså ikke siden sparegrisen må ha minst en krone hver dag.

Neste nivå:

  • Nå skal elevene finne ut hvordan de kan spare 10 kroner på en uke.

  • Repeter hvor mange dager det er i en uke.

  • Minn elevene på at sparegrisen må ha minst en krone hver dag.

  • La elevene nå få utforske den nye situasjonen ved å jobbe som ovenfor.

  • Målet er at de skal finne antall mulige måter å spare på.

Åpen utgang:

  • La elevene veksle inn fem kronestykker i en 5-kroning. De har fremdeles totalt 10 kroner.

  • Hvilke muligheter har de for å spare ti kroner på en uke nå? Går det an?

  • På hvor mange måter kan de spare 10 kroner på 5 dager?

  • Hvis det er tid kan de kan også lage oppgaver til hverandre.