< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Brette, klippe, forestille seg og tegne.

Denne rike økten handler om å kunne forestille seg hvordan et klippet ark vil se ut.

Introduksjon av oppgaven:

  • Brett et ark i to og klipp en veldig enkel figur:

  • Spør elevene om hvordan arket kommer til å se ut når vi åpner det. La dem komme opp og tegne forslag på tavla. Forslagene kan for eksempel se slik ut:

  • Åpne arket. Er noen av tegningene på tavla riktige? Hvorfor ble det slik?
  • Del ut et ark til hver elev.
  • Brett arket som ovenfor og klipp ut en ny veldig enkel figur.
  • Be elevene tegne på arket sitt hvordan det kommer til å se ut når du åpner arket.
  • Åpne arket og snakk om løsningen.
  • Be elevene snu arket de tegnet på, og gjenta deretter hele oppgaven en gang til.

Lav inngangsterskel:

  • Del ut et ark til hver elev.
  • Be dem brette arket i to og deretter i fire. Dette vil være vanskelig for noen elever, og disse kan jobbe med ulike strategier for å klare å brette arket nøyaktig.

Neste nivå:

  • La elevene som har klart forrige oppgave få hver sin saks og flere ark.
  • Be dem brette arket i to, klippe en figur og tegne resultatet før de åpner arket.
  • Vent til alle er ferdige før du ber alle åpne arkene sine samtidig.
  • Hvordan gikk det?
  • Gjenta flere ganger.
  • Elevene kan også parvis lage slike oppgaver til hverandre.

Åpen utgang:

  • Hva skjer om man bretter arket flere ganger? La elevene som vil brette arket i fire.

  • La elevene få utforske hva som skjer hvis de klipper på ulike sider av det brettede arket.
  • Elevene kan også brette arket i åtte eller mer og utforske hva som skjer.