Denne rike økten handler om å kunne forestille seg hvordan et klippet ark vil se ut.
Introduksjon av oppgaven:
- Brett et ark i to og klipp en veldig enkel figur:

- Spør elevene om hvordan arket kommer til å se ut når vi åpner det. La dem komme opp og tegne forslag på tavla. Forslagene kan for eksempel se slik ut:

- Åpne arket. Er noen av tegningene på tavla riktige? Hvorfor ble det slik?
- Del ut et ark til hver elev.
- Brett arket som ovenfor og klipp ut en ny veldig enkel figur.
- Be elevene tegne på arket sitt hvordan det kommer til å se ut når du åpner arket.
- Åpne arket og snakk om løsningen.
- Be elevene snu arket de tegnet på, og gjenta deretter hele oppgaven en gang til.
Lav inngangsterskel:
- Del ut et ark til hver elev.
- Be dem brette arket i to og deretter i fire. Dette vil være vanskelig for noen elever, og disse kan jobbe med ulike strategier for å klare å brette arket nøyaktig.
Neste nivå:
- La elevene som har klart forrige oppgave få hver sin saks og flere ark.
- Be dem brette arket i to, klippe en figur og tegne resultatet før de åpner arket.
- Vent til alle er ferdige før du ber alle åpne arkene sine samtidig.
- Hvordan gikk det?
- Gjenta flere ganger.
- Elevene kan også parvis lage slike oppgaver til hverandre.
Åpen utgang:
- Hva skjer om man bretter arket flere ganger? La elevene som vil brette arket i fire.

- La elevene få utforske hva som skjer hvis de klipper på ulike sider av det brettede arket.
- Elevene kan også brette arket i åtte eller mer og utforske hva som skjer.