< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Lek med tall

Introduksjon av oppgaven:

I denne oppgaven skal elevene deles i par og deretter jobbe med tallkortene. Hvert elevpar får 10 tallkort hver (tallkort med hvert av tallene 0-9) et ark med regnestykkene og en terning. Parene skal jobbe med å trekke fra og legge til 2 og 3. Senere skal de også doble.

Lav inngangsterskel:

  • Del ut 10 tallkort, ark med regneoppgaver og en terning til hvert elevpar.

  • Tallkortene legges på pulten slik at tallene vises.

  • Læreren tar fram arket med regnestykkene i samlet klasse (på prosjektor – eller skriv oppgavene på tavla slik de er vist på arket elevene får utdelt). Ta en prøverunde i fellesskap av aktiviteten slik den er beskrevet i de to neste kulepunktene.

  • Elev 1 kaster terningen. Eleven skal plassere terningen sin på A4-arket på de plassene som er mulig når målet er å få et svar som er ett av tallene 0 - 9.

  • Et eksempel: Eleven kaster 4. Dette tallet kan legges i alle rutene på arket. Eleven legger det først i øverste rute og leser regnestykket høyt til medeleven sin: «4 pluss 2 er 6». Elev 1 tar kortet med 6 på og legger foran seg. Så flytter eleven 4-tallet videre til neste ledige rute, og leser: «4 pluss 3 er 7». Elev 1 tar kortet med 7 på og legger foran seg. Slik fortsetter eleven til en er ferdig. Tallet 4 ga elev 1 fire kort.

  • NB! Hvis en for eksempel kaster 2, må eleven reflektere over at det ikke kan plasseres i den nederste ruten, fordi svaret ikke er et tall mellom 0 – 9. Denne gangen fikk en bare trekke tre tallkort.

  • Kortene elev 1 fikk legges tilbake på bordet.

  • Elev 2 trekker et kort og gjør det samme som elev 1 gjorde.

  • Slik går aktiviteten på omgang.

Neste nivå:

  • Elevene fortsetter aktiviteten som beskrevet over, men nå skal de i tillegg doble tallet på terningen og ta tallkortet som gir riktig svar (hvis tallkortet eksisterer).

  • NB! Dette gir doblinger med 10 og over (5+5 og 6+6). De elevene som ikke mestrer dette kan gå videre til neste punkt (den åpne utgangen).

Åpen utgang:

  • Når elevene har jobbet en stund med oppgaven over kan de få følgende problemstilling å gruble på: Hvis det er om å gjøre å kunne trekke flest kort når en har kastet en terning – hvilket tall bør en da kaste? Eller sagt med andre ord: Hvilket tall på terningen gir flest tallkort?