< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Subtraksjon med enkelbokser

Introduksjon av oppgaven:

I denne oppgaven skal elevene deles i par og deretter jobbe med enkelbokser og brikker.

  • Enkelboksene finner du under "Kopiperm & trykkemateriell" i menyen til venstre.

  • Som brikker kan du bruke tellebrikker, noomer, makaroni, steiner, skjell eller hva som helst annet. Det eneste som er viktig å huske på er at brikkene ikke må være større enn rutene i enkelboksene. )

Hvert elevpar får 45 brikker og 9 enkelbokser (3 ark) hver.

Parene skal jobbe med å bygge mengdene på tallinja fra 1-9, og etter hvert med å lage egne subtraksjonstykker.

Lav inngangsterskel:

  • Del ut 45 brikker og 9 enkelbokser (3 ark) til hvert elevpar.

  • Elevene skal legge arkene på pulten og bygge mengder fra 1 til 9 som vist på bildet:

Neste nivå:

  • Del ut en trening til hvert elevpar.

  • Elevene skal kaste terning etter tur. Målet er å fjerne alle brikkene fra de ni ulike tallmengdene/enkelboksene. Den som klarer å fjerne siste brikken, har vunnet.

  • Et eksempel: Elev 1 kaster 5. Eleven kan da velge hvilken mengde den vil fjerne fem brikker fra. Si at eleven velger å fjerne hele 5-er mengden (enkelboksen med 5 i). Når eleven har gjort det, må han si: 5 - 5 = 0. Så er det elev 2 sin tur. Elev 2 kaster 3. Elev 2 velger å fjerne 3 fra 9-er mengden, og må si regnestykket: 9 - 3 = 6.

  • På den måten fortsetter aktiviteten til en av de to elevene har vunnet.

  • Hvis en elev kaster og treningen viser større sum enn noen av mengdene, så går turen videre til neste elev (man kan aldri ta bort brikker fra mer enn én mengde om gangen, og man må alltid "bruke opp hele terningen").

Åpen utgang:

  • La elevene som er klare for det diskutere strategi. Hva er lurt? Er det lurt å ta bort de små mengdene først, hvis en kan? Eller er det lurt å begynne å bryte ned de største mengdene?

  • La gjerne elevene forklare strategiene til de andre elevene, og se om det blir noe forskjell i spillemåten etter det.