I denne oppgaven skal elevene deles i par og deretter jobbe med tallmønster. Hvert elevpar får tallkort 0-9 og tre svarte lapper hver. Elevene skal jobbe med å kjenne igjen nabotall og tallmønster.
Skriv tallene 0 til 9 i stigende rekkefølge på tavla. Be elevene holde hendene for øynene legge hodet på pulten.
Visk bort to av tallene fra tavla.
Elevene skal nå finne ut hvilke tall som er visket bort.
Elevene fortsetter med samme aktivitet i par. Eneste forskjellen nå er at de ikke visker bort tall, men de legger de svarte lappene over tallkort. Dette gjøres slik:
Elev 1 lukker øynene, elev 2 skjuler tre tall med lappene.
Elev 1 åpner øynene og forteller hvilke tall elev 2 har skjult.
Elev 2 tar så bort lappene for å sjekke om det stemte.
Deretter går det på omgang å skjule tallene.
TIPS: Hvis oppgaven er for vanskelig for noen av parene kan man starte med bare en eller to svarte lapper, og deretter øke til tre.
De elevparene som mestrer den første oppgaven, kan nå få i oppgave å lage tallmønster med bare partallene eller bare oddetallene i tallområdet 0-9. De lager seg et mønster med
* oddetallene (1 – 3 – 5 – 7 – 9 ) og et med
* partallene (0-2 – 4 – 6 - 8).
Etter at de har lagt tallkortene i disse to mønstrene, fortsetter de aktiviteten over. Elev 1 skjuler tall med brikker (kan være lurt å starte med en brikke og øke til tre etter hvert), mens elev to lukker øynene.
Det er også fint å lage tallmønsteret andre veien: 9-7-5-3-1 og 8-6-4-2-0.
De elevene som trenger ekstra utfordringer kan nå også få tallkortene 10-19. På øktsiden (23.4) er det beskrevet hvordan man lager disse tallkortene.
Forklar elevparene hvordan tallene lages med tallkortene, og la dem først legge 0-19 i stigende rekkefølge. Elev 1 lukker så øynene mens elev 2 legger på de svarte lappene (OBS: For tallene 10-19 trengs enten større lapper eller to lapper for hvert talls om skal skjules).
Etterhvert kan de prøve seg på andre tallmønster. Be dem utforske hva slags tallmønster de kan lage med lappene, og be dem beskrive mønstrene.
For å øke vanskelighetsgraden ytterligere, så kan elev 2 lage et tallmønster mens elev 1 lukker øynene. Elev 1 fortsetter å lukke øynene mens elev 2 tar på svarte lapper. Nå skal elev 1 både prøve å finne ut hva slags mønster som er laget, beskrive det og også finne ut hvilke tall som mangler.