< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Tallmønster

Introduksjon av oppgaven:

I denne oppgaven skal elevene deles i par og deretter jobbe med tallmønster. Hvert elevpar får tallkort 0-9 og tre svarte lapper hver. Elevene skal jobbe med å kjenne igjen nabotall og tallmønster.

Lav inngangsterskel:

  • Skriv tallene 0 til 9 i stigende rekkefølge på tavla. Be elevene holde hendene for øynene legge hodet på pulten.

  • Visk bort to av tallene fra tavla.

  • Elevene skal nå finne ut hvilke tall som er visket bort.

  • Elevene fortsetter med samme aktivitet i par. Eneste forskjellen nå er at de ikke visker bort tall, men de legger de svarte lappene over tallkort. Dette gjøres slik:

    • Elev 1 lukker øynene, elev 2 skjuler tre tall med lappene.

    • Elev 1 åpner øynene og forteller hvilke tall elev 2 har skjult.

    • Elev 2 tar så bort lappene for å sjekke om det stemte.

    • Deretter går det på omgang å skjule tallene.

  • TIPS: Hvis oppgaven er for vanskelig for noen av parene kan man starte med bare en eller to svarte lapper, og deretter øke til tre.

Neste nivå:

  • De elevparene som mestrer den første oppgaven, kan nå få i oppgave å lage tallmønster med bare partallene eller bare oddetallene i tallområdet 0-9. De lager seg et mønster med

    * oddetallene (1 – 3 – 5 – 7 – 9 ) og et med 
    
    * partallene (0-2 – 4 – 6 - 8). 
    
  • Etter at de har lagt tallkortene i disse to mønstrene, fortsetter de aktiviteten over. Elev 1 skjuler tall med brikker (kan være lurt å starte med en brikke og øke til tre etter hvert), mens elev to lukker øynene.

  • Det er også fint å lage tallmønsteret andre veien: 9-7-5-3-1 og 8-6-4-2-0.

Åpen utgang:

  • De elevene som trenger ekstra utfordringer kan nå også få tallkortene 10-19. På øktsiden (23.4) er det beskrevet hvordan man lager disse tallkortene.

  • Forklar elevparene hvordan tallene lages med tallkortene, og la dem først legge 0-19 i stigende rekkefølge. Elev 1 lukker så øynene mens elev 2 legger på de svarte lappene (OBS: For tallene 10-19 trengs enten større lapper eller to lapper for hvert talls om skal skjules).

  • Etterhvert kan de prøve seg på andre tallmønster. Be dem utforske hva slags tallmønster de kan lage med lappene, og be dem beskrive mønstrene.

  • For å øke vanskelighetsgraden ytterligere, så kan elev 2 lage et tallmønster mens elev 1 lukker øynene. Elev 1 fortsetter å lukke øynene mens elev 2 tar på svarte lapper. Nå skal elev 1 både prøve å finne ut hva slags mønster som er laget, beskrive det og også finne ut hvilke tall som mangler.