< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Pengespill

Introduksjon av oppgaven:

Elevene deles inn i grupper på 3-4 spillere i hver gruppe.

Hver gruppe får utdelt spillekortene sine.

Slik er spillets gang:

  • Bestem en sum som alle gavene skal ha, for eksempel 20 kroner.

  • Bland kortene godt.

  • Del ut 4 kort til hver spiller.

  • De kortene som er igjen legges i en bunke midt på bordet, med bildesiden ned mot bordet.

  • Elevene kan selv velge om de vil holde kortene sine på hånden (noen synes dette er vanskelig) eller legge kortene sine ned på bordet med bildsiden vendt oppover.

  • Spilleren til venstre for den som deler skal begynne. Deretter går spillet samme vei som klokka/sola.

  • Spilleren som begynner trekker først et kort. Deretter sjekker spilleren om hen har kort som til sammen blir 20 kroner. Isåfall legges disse kortene ned på bordet og hen har laget den første "gaven". Spilleren kan lage flere gaver hver gang hen har "turen".

  • Spilleren legger så ned et kort ved siden av bunka, med bildesiden opp. Hvis spilleren ikke har flere kort igjen på hånden, så fortsetter spillet videre til neste spiller. Spilleren vil få nytt kort igjen når det er hens tur og hen skal trekke et kort fra bunken.

  • Neste spiller trekker først et kort. Deretter fortsetter spilleren på samme måte som forrige spiller, men denne gangen har spilleren også lov til å bruke kortene som ligger ved siden av bunka når hen lager gaver.

  • Hvis spillerne som har "tur" ikke kan lage gaver etter å ha trukket et kort fra bunka, så legger han/hun et kort ved siden av bunka med bildesiden opp, og "turen" går videre til neste spiller.

  • Vinneren er den som først har laget 4 gaver. (Dette tallet kan justeres etter hva som passer best for elevene dine. Færre gaver gir kortere spilletid, og flere gaver gir lengre spilletid).

  • Når spillet er ferdig kan man enten spille en gang til med samme gruppe, eller skifte rundt på gruppene.

Lav inngangsterskel:

  • Forklar spillet.

  • Ta deretter frem 3 elever som får prøve å spille foran resten av klassen.

  • Rettled underveis.

Neste nivå:

  • Del elevene inn i grupper på 3-4 i hver gruppe.

  • Del ut ett sett med kort til hvert elevpar.

  • La elevene begynne med å blande kortene godt og dele dem ut. Sett deretter i gang spillet.

  • Etter å ha spilt noen omganger kan du dele klassen inn i andre grupper.

Åpen utgang:

  • La elevene lage sine egne spillekort. Eller la dem lage sitt helt egne spill, med egne regler. Test gjerne ut spillene de lager og ha en samtale om hvordan spillet fungerte. Hvordan lager man et spill? Hva er viktig å ha med? Er det lurt å teste ut spillet i praksis? Hvorfor?