Hvert elevpar har en terning som kastes etter tur. Tallet som terningen viser, i kombinasjon med det som står på lappen de trekker avgjør hvilket tall eleven kan trekke fra eller legge til det de allerede har. Vinneren er den første som klarer å komme til 20.
Del tavla i to (med en strek).
Læreren kaster en terning. Si at terningen viser 4. Så trekker læreren en lapp. Der står det «dobbelt». Da skriver læreren 8 på sin del av tavla.
En elev får komme fram på tavla og spille mot læreren (klassen er på lag med eleven og kan hjelpe han/henne).
Eleven kaster terningen. Eleven kaster 3 og trekker lappen det står «halvpart» på. Siden 3 er oddetall er regelen at en skal legge til 1 før en halverer. Derfor skriver eleven tallet 2 på sin del av tavla.
Nå er det læreren sin tur igjen. Si at læreren kaster 6 og «halvpart». Da får læreren tallet 3. Nå kan læreren velge om han/hun vil legge til eller trekke fra 3. Si hun/han velger å legge til. Da skriver han/hun 8 + 3 = 11. Nå har læreren tallet 11.
Så gjør eleven det samme.
Slik fortsetter spillet til en av deltagerne klarer å havne på 20.
Det er to regler en må huske:
Når en får oddetall på trening i kombinasjon med lappen det står «halvpart» på, da må en alltid legge til en til det terningen viser før en finner halvparten.
En har aldri lov å bevege seg forbi 20. Hvis en ved å legge til kommer over 20, så må en velge å trekke fra.
Del ut en terning og to lapper til hvert elevpar.
Sørg for at alle har blyant og papir.
Nå skal to elever spille spillet sammen. Følg reglene som beskrevet over.
Spillet kan spilles flere ganger.
La elevene få justere på spillet med egne regler.
Hvis du som lærer ser noen regler som fungerer bra, del de gjerne med resten av klassen.