< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Nærmest 20

Introduksjon av oppgaven:

Hvert elevpar har en terning som kastes etter tur. Tallet som terningen viser, i kombinasjon med det som står på lappen de trekker avgjør hvilket tall eleven kan trekke fra eller legge til det de allerede har. Vinneren er den første som klarer å komme til 20.

Lav inngangsterskel:

  • Del tavla i to (med en strek).

  • Læreren kaster en terning. Si at terningen viser 4. Så trekker læreren en lapp. Der står det «dobbelt». Da skriver læreren 8 på sin del av tavla.

  • En elev får komme fram på tavla og spille mot læreren (klassen er på lag med eleven og kan hjelpe han/henne).

  • Eleven kaster terningen. Eleven kaster 3 og trekker lappen det står «halvpart» på. Siden 3 er oddetall er regelen at en skal legge til 1 før en halverer. Derfor skriver eleven tallet 2 på sin del av tavla.

  • Nå er det læreren sin tur igjen. Si at læreren kaster 6 og «halvpart». Da får læreren tallet 3. Nå kan læreren velge om han/hun vil legge til eller trekke fra 3. Si hun/han velger å legge til. Da skriver han/hun 8 + 3 = 11. Nå har læreren tallet 11.

  • Så gjør eleven det samme.

  • Slik fortsetter spillet til en av deltagerne klarer å havne på 20.

Det er to regler en må huske:

  1. Når en får oddetall på trening i kombinasjon med lappen det står «halvpart» på, da må en alltid legge til en til det terningen viser før en finner halvparten.

  2. En har aldri lov å bevege seg forbi 20. Hvis en ved å legge til kommer over 20, så må en velge å trekke fra.

Neste nivå:

  • Del ut en terning og to lapper til hvert elevpar.

  • Sørg for at alle har blyant og papir.

  • Nå skal to elever spille spillet sammen. Følg reglene som beskrevet over.

  • Spillet kan spilles flere ganger.

Åpen utgang:

  • La elevene få justere på spillet med egne regler.

  • Hvis du som lærer ser noen regler som fungerer bra, del de gjerne med resten av klassen.