< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Subitizing-spill

Her kommer 3 forslag til spill som man kan bruke subitizing-brettene til.

Subitizing-spill med terning:

Del elevene inn i par. Alle elevene får hvert sitt spillbrett, men begge spillbrettene i et par skal være like. Så hvis Per og Pål er et par, så har begge to helt likt spillbrett. Hvert par får en terning hver. Den ene i paret begynner å kaste terningen, og neste gang er det den andre siden tur. Slik fortsetter det til spillet er over. Når en elev kaster terningen så skal den prøve å finne en mengde på sitt brett som tilsvarer mengden på terningen. La oss si at Per kaster 5. Da må han prøve å finne en 5’er mengde på sitt brett. Hvis han finner en slik så krysser han den ut. Hvis han ikke finner mengden eller ikke har flere 5’er mengder igjen så er det Pål sin tur. Den første som har krysset ut alle mengdene på brettet sitt (fullt brett) vinner. NB: Det er ingen 6’er mengde på brettene, så elevene vil oppdage at det ikke er så gøy å få 6 på terningen, i motsetning til mange andre spill.

Subitizing-spill styrt av læreren:

La elevene få hvert sitt brett. Rop opp et tall mellom 1 og 5. Etter noen sekunder roper du opp neste tall. Det er nå om å gjøre for elevene å finne en mengde som passer før neste tall ropes opp. Fortell elevene at de må lete så fort som mulig, for etter noen sekunder går man videre til neste tall. Den som først får fylt sitt brett vinner. Stopp gjerne opp underveis for å få tips fra elevene til hvordan man raskt kan finne mengden man leter etter. TIPS: Denne oppgaven kan selvfølgelig gjøres på mange måter. Kast en terning, vis tallkort slik at elevene blir vant med å assosiere selve tallene til mengder eller kom på andre gøye måter å organisere spillet på.

Subitizing-spill ute i naturen:

La elevene gå ut i naturen for å lete etter mengder som de så krysser av på brettet sitt. En annen variant kan være å samle mengder slik at de til slutt har alle mengdene som er på brettet. Den siste varianten er mer krevende, fordi elevene må holde oversikt over hvilke mengder de har funnet og ikke.