< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Fingrene på bordet

Introduksjon av oppgaven:

Elevene sitter parvis. De teller til tre og viser et visst antall fingre på bordet. Fingrene skal summeres.

Lav inngangsterskel:

  • Læreren tar frem en elev mens de andre elevene ser på.

  • Eleven teller 1-2-3 og både læreren og eleven viser et visst antall fingre på bordet. For eksempel så viser kanskje eleven 5 + 2 fingre og læreren 5 + 3 fingre.

  • Alle elevene skal nå snakke sammen om gode strategier for raskt å finne ut hvor mange fingre det er til sammen på bordet.

  • Vis hvordan man kan samle i femmerne først og starte med å legge dem sammen.

  • La to og to elever komme opp og legge fingre på bordet. La ulike elever få komme med forslag til hvordan addisjonsoppgaven kan løses.

  • Når elevene begynner å forstå regnestrategien, kan alle elevparene prøve dette noen ganger selv. Be elevene snakke sammen i par om hvordan oppgavene kan løses.

Neste nivå:

Nå starter «spillet». Elevparene gjør akkurat som beskrevet over, men nå kan de elevparene som er klare for det konkurrere om å komme fram til svaret først. Hver gang ett av parene sier svaret først, får en ett poeng. Førstemann til 5 poeng har vunnet.

Åpen utgang:

Noen elever vil takle dette veldig bra. Sett da sammen elevpar og dann 3-er grupper. Gjenta samme aktivitet. På denne måten er tallområdet utvidet fra 20 til 30, men strategien er enda å legge sammen med 5 som base.

Det er også fint å sette sammen flere elever, for eksempel fire eller fem. Tallområdet utvides med 10 for hver nye elev.