Elevene sitter parvis. De teller til tre og viser et visst antall fingre på bordet. Fingrene skal summeres.
Læreren tar frem en elev mens de andre elevene ser på.
Eleven teller 1-2-3 og både læreren og eleven viser et visst antall fingre på bordet. For eksempel så viser kanskje eleven 5 + 2 fingre og læreren 5 + 3 fingre.
Alle elevene skal nå snakke sammen om gode strategier for raskt å finne ut hvor mange fingre det er til sammen på bordet.
Vis hvordan man kan samle i femmerne først og starte med å legge dem sammen.
La to og to elever komme opp og legge fingre på bordet. La ulike elever få komme med forslag til hvordan addisjonsoppgaven kan løses.
Når elevene begynner å forstå regnestrategien, kan alle elevparene prøve dette noen ganger selv. Be elevene snakke sammen i par om hvordan oppgavene kan løses.
Nå starter «spillet». Elevparene gjør akkurat som beskrevet over, men nå kan de elevparene som er klare for det konkurrere om å komme fram til svaret først. Hver gang ett av parene sier svaret først, får en ett poeng. Førstemann til 5 poeng har vunnet.
Noen elever vil takle dette veldig bra. Sett da sammen elevpar og dann 3-er grupper. Gjenta samme aktivitet. På denne måten er tallområdet utvidet fra 20 til 30, men strategien er enda å legge sammen med 5 som base.
Det er også fint å sette sammen flere elever, for eksempel fire eller fem. Tallområdet utvides med 10 for hver nye elev.