< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Hvor mye er klokka?

Introduksjon av oppgaven:

Hvert elevpar har en analog klokke som lett kan stilles. Det er veldig fint å la elevene selv lage klokkene ved å klippe ut ei klokker og visere (du finner utskrift på økt-siden), og deretter montere dem med splittbinders.

Elevene skal selv stille klokka, beskrive klokkeslett og gjette klokkeslett. Dette er en oppgave som kan gjentas etter hvert som en lærer mer avanserte klokkeslett.

Lav inngangsterskel:

  • Læreren stiller en klokke på et klokkeslett, la oss si kl halv fem.

  • Elevene får beskjed om å legge hodet på pultene sine og høre etter.

  • Læreren beskriver klokkeslettet:

    • Jeg har stilt klokka mi til et klokkeslett etter skoletid.

    • På klokka mi står langviseren på 6-tallet.

    • Kortviseren viser mer enn 4.

    • Hva er klokka mi?

  • Elevene får sette seg opp igjen og gjette på lærerens klokkeslett.

  • Læreren gjentar dette noen ganger før elevene får prøve selv.

Neste nivå:

  • Hvert elevpar har en klokke.

  • Elev 1 stiller klokka og gir elev 2 opplysninger om klokkeslettet. Det er bare lov å stille klokka på hele og halve timer.

  • Elev 2 gjetter.

  • Elev 1 og elev 2 bytter roller.

  • Gjenta noen ganger.

Åpen utgang:

  • Nå er det lov å stille klokka på kvart over og kvart på også. Ellers går aktiviteten som beskrevet over.

  • La elevene som har fått til ekstra gode beskrivelser få ta dem i hel klasse.

  • La de som er klare for det få lov å utfordre hverandre på vanskeligere klokkeslett også.

  • De mest ivrige kan også utfordre hverandre med å stille spørsmål av typer: «Hva er klokka en time etter det klokkeslettet jeg beskrev nå?»

  • Er det noen av dem som kan digital klokke? La elevene selv få utforske sammenhengen mellom analog og digital klokke.