< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Titallsfantasi - addisjon med tierovergang

Denne beskrivelsen er den samme som i økt 24.4.

Siden elevene kan vise oppgaven med noomer, kan de også bruke disse som en hjelp til å finne svaret. Det gjør det enklere for alle elevene å få til oppgavene. Men husk at det er selve svaret som den andre eleven skal gjette riktig, ikke regnestykket.

TIPS: Det første arket er enklere enn de andre. Det kan være en god ide å først starte med kortene på dette arket, eller nivådele gruppene og la noen av gruppene starte med dette arket.

Introduksjon av oppgaven:

Elevene deles først i par. Deretter går to og to par sammen slik at hele klassen er delt i grupper på 4.

Elevene i ett elevpar er på samme lag, og sammen spiller de mot det andre elevparet på gruppen sin.

Gruppene får utdelt tallkort, noomstaver og skrivesaker.

Tallkortene legges i en bunke med tallene vendt ned mot pulten.

Slik er spillets gang:

  • La oss si at det er elevpar 1 sin tur.

    • Først av alt startes tiden. Tiden er 60 sekunder. Enten kan læreren ta tiden, eller så kan elevene selv ta tiden ved å bruke klokka på nettbrettet.
  • Elev 1 i elevpar 1 trekker et tallkort som den ikke viser til noen.

  • Eleven skal nå beskrive tallet/"svaret" til andre eleven i paret sitt (elev 2 i elevpar 1).

  • Eleven kan bruke både noomstaver, tegne mengder, bruke fingre eller si feks "en tier og to enere " for å beskrive 12. Men OBS: Elev 1 har ikke lov til å si hvilket tall det er eller skrive selve tallet.

  • Elev 2 i elevpar 1 prøver å gjette hvilket tall det er.

  • Så fort elev 2 har gjettet riktig, trekker elev 1 et nytt tallkort.

  • Slik fortsetter spillet helt til de 60 sekundene er brukt opp. Da skriver elevparet ned hvor mange poeng de fikk denne runden. Hvert riktige svar gir 1 poeng.

    • Deretter er det elevpar 2 sin tur. Klokka startes for å telle ned 60 sekunder, og elev 1 i elevpar to trekker et kort. Deretter fortsetter spillet med punktene over.
  • Når det er elevpar 1 sin tur igjen, så byttes rollene. Nå er det elev 2 som skal trekke kort mens det er elev 1 som gjetter.

  • På denne måten bytter elevene i begge elevparene på å trekke kort og gjette, runde for runde.

  • Vinneren av spillet er den som har flest poeng etter et forhåndsbestemt antall runder (feks 4 runder på hvert elevpar, som er det samme som at hver elev i gruppen får trekke kort to runder hver).

  • Deretter kan man for eksempel bytte grupper, og spille en gang til.

Lav inngangsterskel:

Ta frem en elev og spill spillet sammen med denne eleven, mens du forklarer regler og de andre elevene ser på.

Ta så frem 4 elever, del dem i to grupper, og la dem spille et par runder mens de andre ser på. Vis hvordan man kan telle ned tid på nettbrettet.

Neste nivå:

  • Del elevene inn i elevpar og sett deretter sammen to og to par sammen slik at hele klassen er delt i grupper på 4.

  • Du kan også la elevene selv velge hvilket elevpar de vil konkurrere om.

  • Del ut tallkortene, noomstaver og tegnesaker. Leg tallkortene i en bunke med tallene vendt ned mot pulten.

  • Gjør klar nettbrettene til tidtaking, og sett deretter i gang spillet.

Åpen utgang:

  • La elevene lage tallkort selv! De kan lage regnestykker med så høye tall de vil, og inkludere brøker og desimaltall om de mestrer dette eller har lyst til å teste det ut. Utfordringene er uendelig.