Denne beskrivelsen er den samme som i økt 24.4.
Siden elevene kan vise oppgaven med noomer, kan de også bruke disse som en hjelp til å finne svaret. Det gjør det enklere for alle elevene å få til oppgavene. Men husk at det er selve svaret som den andre eleven skal gjette riktig, ikke regnestykket.
TIPS: Det første arket er enklere enn de andre. Det kan være en god ide å først starte med kortene på dette arket, eller nivådele gruppene og la noen av gruppene starte med dette arket.
Elevene deles først i par. Deretter går to og to par sammen slik at hele klassen er delt i grupper på 4.
Elevene i ett elevpar er på samme lag, og sammen spiller de mot det andre elevparet på gruppen sin.
Gruppene får utdelt tallkort, noomstaver og skrivesaker.
Tallkortene legges i en bunke med tallene vendt ned mot pulten.
Slik er spillets gang:
La oss si at det er elevpar 1 sin tur.
Elev 1 i elevpar 1 trekker et tallkort som den ikke viser til noen.
Eleven skal nå beskrive tallet/"svaret" til andre eleven i paret sitt (elev 2 i elevpar 1).
Eleven kan bruke både noomstaver, tegne mengder, bruke fingre eller si feks "en tier og to enere " for å beskrive 12. Men OBS: Elev 1 har ikke lov til å si hvilket tall det er eller skrive selve tallet.
Elev 2 i elevpar 1 prøver å gjette hvilket tall det er.
Så fort elev 2 har gjettet riktig, trekker elev 1 et nytt tallkort.
Slik fortsetter spillet helt til de 60 sekundene er brukt opp. Da skriver elevparet ned hvor mange poeng de fikk denne runden. Hvert riktige svar gir 1 poeng.
Når det er elevpar 1 sin tur igjen, så byttes rollene. Nå er det elev 2 som skal trekke kort mens det er elev 1 som gjetter.
På denne måten bytter elevene i begge elevparene på å trekke kort og gjette, runde for runde.
Vinneren av spillet er den som har flest poeng etter et forhåndsbestemt antall runder (feks 4 runder på hvert elevpar, som er det samme som at hver elev i gruppen får trekke kort to runder hver).
Deretter kan man for eksempel bytte grupper, og spille en gang til.
Ta frem en elev og spill spillet sammen med denne eleven, mens du forklarer regler og de andre elevene ser på.
Ta så frem 4 elever, del dem i to grupper, og la dem spille et par runder mens de andre ser på. Vis hvordan man kan telle ned tid på nettbrettet.
Del elevene inn i elevpar og sett deretter sammen to og to par sammen slik at hele klassen er delt i grupper på 4.
Du kan også la elevene selv velge hvilket elevpar de vil konkurrere om.
Del ut tallkortene, noomstaver og tegnesaker. Leg tallkortene i en bunke med tallene vendt ned mot pulten.
Gjør klar nettbrettene til tidtaking, og sett deretter i gang spillet.