< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Vekslespill

Introduksjon av oppgaven:

Kortene som brukes har både en pris/verdi (nederst i midten på kortet) og et symbol (nederst til høyre på kortet):

Målet med spillet er å få 4 kort med samme symbol:

  • Elevene deles inn i grupper på 3 elever.

  • (Hvis det ikke går opp med grupper på 3, kan noen av gruppene også være 4. De trenger da litt flere spillekort og en ekstra 20-kroning, en ekstra 10-kroning, en ekstra 5-kroning og 4 ekstra 1-kroninger.)

  • Hver gruppe får utdelt kortene (ett ark pr gruppe, enten klippet opp på forhånd eller elevene klipper dem selv) og følgende mynter:

    • 2 stk 20-kronginger

    • 2 stk 10-kroninger

    • 2 stk 5-kroninger

    • 8 stk 1-kroninger

Spillets gang:

  • Kortene blandes godt.

  • Det velges en butikksjef på gruppa. De to andre er kundene.

  • Butikksjefen sitter på en side av pulten, mens kundene sitter på den andre siden (rett ovvenfor butikksjefen).

  • Butikksjefen får alle pengene og alle kortene.

  • Butikksjefen deler ut følgende til hver av de andre elevene:

    • 4 stk kort

    • 1 stk 20-kronging

    • 1 stk 10-kroninger

  • Butikksjefen skal da sitte igjen med resten av kortene og alle 5- og 1-kroningene.

  • Nå skal kundene etter tur kjøpe og selge kort med butikksjefen. Kunde 1 begynne med å selge ett kort til butikksjefen og deretter kjøpe ett kort fea kjøpmannen. Deretter er det kunde 2 sin tur.

  • Vinneren er den kunden som først får 4 kort med likt symbol.

Når spillet er ferdig, kan man bytte på rollene slik at en av kundene nå blir butikksjef. Det er lurt å spille minimum 3 ganger slik at alle elevene får være butikksjef en gang hver.

Lav inngangsterskel:

  • Vis kortene til elevene.

  • Forklar reglene i spillet.

  • Ta så opp en gruppe med 3 elever, som prøver å spille mens resten av klassen ser på. Veiled dem underveis.

  • Når elevene har klart å selge og kjøpe noen kort av hverandre, deler man klassen inn i grupper på 3 elever, og begynner som beskrevet over.

Forenkling: Hvis noen grupper synes det er vanskelig, kan du gi dem flere 1-kroninger. Da blir det enklere å veksle.

Neste nivå og åpen utgang:

Siden denne oppgaven er et spill, og spillet tar ganske lang tid, er det ikke nødvendig med flere nivåer. Men hvis det er noen elever som synes det blir for enkelt, kan de utforske følgende oppgaver:

  • Hvor lite vekslepenger (1-kroninger og 5-kroninger) er det mulig å spille med?

  • Hvorfor er det enklere å spille hvis man har flere vekslepenger (1-kroninger og 5-kroninger)?

  • Hva er den billigste summen man kan lage av 4 kort med samme symbol?

  • Hva er den dyreste summen man kan lage av 4 kort med samme symbol?

  • Hva er det ikke så lurt å gjøre når man vil vinne spillet?

  • Hvilke strategier er lure å bruke når man vil vinne spiller?