< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Togene på stasjonen

Denne rike økten handler om å lage tog med de fysiske noomstavene.

Elevene deles i grupper (3-4 stk på hver gruppe), og hver gruppe får et A3-ark med et nummer fra 3 til 5.

Nummeret er navnet på togstasjonen (feks togstasjon 4), og elevene kan først tegne stasjonen på arket (frivillig) og deretter lage togene som skal stå på stasjonen med noomstaver.

Alle togene på en stasjon skal være samme lengde, så feks på togstasjon 4 så skal alle togene ha lengde 4.

Introduksjon av oppgaven:

  • Tegn eksempel på en stasjon på tavla. Fortell dem at togskinnene må plasseres rett under hverandre.

  • La elevene velge et tall mellom 3 og 5 og skriv nummeret på tavla.

  • Forklar elevene at du skal bruke noomene til å lage tog til togstasjonen, og at alle togene må ha samme lengde som tallet.

  • Heng opp en noom på tavla som en referanse på toglengden. Hvis eleven feks valgte tallet 3 så henger du opp 3'er noomen. Bruk tape eller "lærertyggis".

  • La elever få komme frem og prøve å lage tog som passer. Sjekk toglengde med referansetoget, og heng opp korrekte noom-tog på tavla.

Lav inngangsterskel:

  • La hver gruppe med elever få utdelt et A3-ark med et tall på og fysiske noomer slik at de er fordelt jevnt på gruppene.

  • La dem tegne stasjonen sammen (frivillig). Minn dem på at togskinnene må plasseres rett under hverandre slik at de kan sammenligne noomene. De som ikke vil tegne stasjonen kan gå rett videre til neste punkt.

  • Når elevene er ferdige med å tegne (eller hvis de ikke ville tegne) er oppdraget nå å lage så mange noom-tog som de klarer med de noomene de har. Alle noom-togene må ha riktig lengde. Det er lurt å la det første noom-toget være en hel noomstav, feks 4'er noomen hvis tallet er 4, slik at de kan bruke dette til å sjekke de andre toglengdene.

  • Når elevene har mestret denne oppgaven kan de gå videre til neste nivå.

Neste nivå:

Denne oppgaven er lik som den andre, men denne gangen må elevene tenke seg mer om når de skal lage togene:

  • Gjør som i forrige oppgave, men istedenfor at gruppen har egne noomstaver skal alle noomstavene nå ligge et bestemt sted i klasserommet (feks på kateteret). Hvis alle gruppene begynner på denne oppgaven samtidig er det lurt å plassere noomstavene flere steder i klasserommmet slik at det ikke blir kø ved noomstavene.

  • Oppgaven er den samme som sist: Lag noom-tog med riktig lengde. Men denne gangen må elevene lage togene der noomstavene ligger, og deretter gå tilbake til gruppen for å sjekke om togene har riktig lengde. Hvis lengden er riktig kan de plassere toget på stasjonen, hvis lengden er feil må de gå tilbake til noomstavene og tenke en gang til.

Åpen utgang:

Oppgaven er ganske lik som sist, men nå skal elevene tegne noom-togene istedenfor å bruke fysiske noomstaver.

  • La elevene jobbe enkeltvis eller i par.

  • Del ut et tomt A3-ark.

  • Elevene kan nå selv velge hvilket tall de vil jobbe med.

  • Oppgaven er å tegne inn alle noom-togene på stasjonen. Det kan være lurt å skrive tall på noomene slik at det både blir mer lærerikt og lettere å ha oversikt over hvilke noomer som er tegnet.

TIPS: La elevene selv få velge hvor nøye de ønsker å tegne. Noen vil bare skrive tall, noen vil tegne et unøyaktig omriss med tall inni, mens andre gjør seg stor flid og tegner nøyaktige noomer. Alt dette er greit :)