< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Relasjonstegn og terninger

I denne oppgaven skal elevene deles i par og deretter skal hvert par kaste terninger. Hver elev har hver sin terning, og for hvert kast paret gjør skal de jobbe med relasjonen mellom terningene.

Introduksjon av oppgaven:

  • Ta frem to elever på tavla.

  • La dem kaste hver sin terning.

  • Skriv begge tallene på tavla.

  • Hvilket relasjonstegn skal stå mellom dem?

  • Skriv opp dette relasjonstegnet.

  • Ta opp to nye elever og gjenta som over, men denne gangen er det elevene selv som skal skrive opp tallene og relasjonstegnet.

Gjenta dette til elevene forstår hva de skal gjøre.

Lav inngangsterskel:

  • Del elevene i par.

  • Del ut et ark (gjerne med linjer) og to terninger til hvert av elevparene. De må også ha skrivesaker. Det er lurt å ha ekstra ark tilgjengelig slik at de elevene som skriver ut et ark kan få flere hvis de vil.

  • Elevene skal nå kaste hver sin terning, skrive opp tallene og deretter fylle inn riktig relasjonstegn.

  • Fortsett å gjøre dette helt til elevene mestrer det bra.

Neste nivå:

  • Elevene jobber fremdeles i par.

  • Elevene trenger samme utstyr som sist, men arket skal være uten linjer. I tillegg trenger hvert par alle de 10 noomstavene.

  • Be elevene tegne et stor "=" midt på arket.

  • Elevene skal først kaste terninger, og deretter bruke noomstavene til å fylle inn slik at likhetstegnet alltid stemmer.

Åpen utgang:

  • Elevene jobber fremdeles i par. I denne oppgaven er det viktig å sette sammen et par der begge to er på cirka samme nivå og begge to er klare for denne vanskeligere oppgaven. Hvis det bare er én elev som er klar, så kan du som lærer evt jobbe litt sammen med denne først. Deretter kan denne eleven selv være begge sidene i "paret", og først kaste terning på den ene siden og deretter på den andre siden.

  • Paret velger om de vil ha en, to eller tre terninger hver som skal kastes (vi anbefaler å begynne med en, og deretter evt gå deretter videre til flere terninger).

  • Paret velger et relasjonstegn, kaster terningen(e) og fyller inn med noomer slik at relasonstegnet stemmer.

  • Paret velger så et nytt relasjonstegn, kaster en eller flere terninger hver og fyller inn med noomer slik at relasjonstegnet stemmer.

  • For større utfordringer kan elevene fylle inn tall på arket istedenfor noomer.