< Tilbake
Skriv Ut

Tema 14: Matematisk førjulsstund: geometriske figurer og mønstre

Mål

Elevene skal kunne:

  • Kategorisere enkle former. Dele enkle figurer i to like deler (med støtte i ruter).
  • Kjenne igjen enkle figurer med lik form.
  • Videreføre mønster.

Fokus

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Elevene har nå begynt med juleforeredelser og juleavslutninger, og sidene elevene både er veldig unge og har sin første førjulstid som skolebarn, så anbefaler vi leksefri denne uka.

Alternativer:

  • Mattestreker er fin å gi som lekse hvis det er sider der de ikke rekker på skolen. De som er ferdige med alt kan enten få kopiark eller nettbrettet med seg hjem.

  • Nettbrettene er fine å sende hjem som lekse. På nettbrettet kan de enten gjøre ferdig aktivitetene som hører til øktene denne uka, eller de kan spille DragonBox Numbers eller andre spill.

Økt 1: 2D-former

Mål

Elevene skal kunne:

  • Kategorisere enkle former.
  • Dele enkle figurer i to like deler (med støtte i ruter).

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: 2D figurer

Mattestreker: Geometri

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: 2D figurer

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Geometri

Økt 2: 3D-former

Mål

Elevene skal kunne:

  • Kjenne igjen enkle figurer med lik form

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: 2D figurer

Mattestreker: 3D figurer

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: 2D figurer

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: 3D figurer

Økt 3: Geometriske mønstre

Mål

Elevene skal kunne:

  • Videreføre mønster.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: 2D figurer

Mattestreker: Geometriske mønster

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: 2D figurer

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Geometriske mønster

Økt 4: Rik oppgave: Ta med egne bordspill

Mål

Ekstra utstyr

  • Brettspill, kortspill eller andre bordspill.

Fokus

Be gjerne elevene ta med spill på skolen denne dagen.

Elevene kan deles i grupper, og de ulike gruppene kan spille forskjellige spill.

Beskrivelse

En god øvelse for elevene er å begynne økten med å la noen av dem forklare reglene i spillet de har med. Deretter kan elevene deles inn i grupper for å spille.

Det er også fint å stanse spillingen en gang eller to underveis for å la elevene forklare regler eller egne strategier.