< Tilbake
Skriv Ut

Tema 15: Matematisk førjulsstund: mønstre, symmetri og pengesum

Mål

Elevene skal kunne:

  • Videreføre mønster.
  • Lage egne valgfrie mønstre.
  • Speile enkle figurer med støtte i ruter og speillinje.
  • Finne gjenstander som koster 10 kroner til sammen.

Fokus

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Elevene har nå begynt med juleforeredelser og juleavslutninger, og sidene elevene både er veldig unge og har sin første førjulstid som skolebarn, så anbefaler vi leksefri denne uka.

Alternativer:

  • Mattestreker er fin å gi som lekse hvis det er sider der de ikke rekker på skolen. De som er ferdige med alt kan enten få kopiark eller nettbrettet med seg hjem.

  • Nettbrettene er fine å sende hjem som lekse. På nettbrettet kan de enten gjøre ferdig aktivitetene som hører til øktene denne uka, eller de kan spille DragonBox Numbers eller andre spill.

Økt 1: Førjulsaktiviteter: mønster

Mål

Elevene skal kunne:

  • Videreføre mønster.
  • Lage egne valgfrie mønstre.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: 3D figurer

Mattestreker: Mønster

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: 3D figurer

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Mønster

Økt 2: Førjulsaktiviteter: symmetri

Mål

Elevene skal kunne:

  • Speile enkle figurer med støtte i ruter og speillinje.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: 3D figurer

Mattestreker: Symmetri

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: 3D figurer

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Symmetri

Økt 3: Førjulsaktiviteter: pengesum

Mål

Elevene skal kunne:

  • Finne gjenstander som koster 10 kroner til sammen.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: 3D figurer

Mattestreker: Penger

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: 3D figurer

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker: Penger

Økt 4: Rik oppgave: Ta med egne bordspill

Mål

Ekstra utstyr

  • Brettspill, kortspill eller andre bordspill.

Fokus

Be gjerne elevene ta med spill på skolen denne dagen.

Elevene kan deles i grupper, og de ulike gruppene kan spille forskjellige spill.

Beskrivelse

En god øvelse for elevene er å begynne økten med å la noen av dem forklare reglene i spillet de har med. Deretter kan elevene deles inn i grupper for å spille.

Det er også fint å stanse spillingen en gang eller to underveis for å la elevene forklare regler eller egne strategier.