Elevene skal kunne:
Tolke ulike tallrepresentasjoner (noomer, enkeltbokser, terninger, fingre), og plassere dem på mengdelinjen.
Forklare med egne ord hvordan addisjon henger sammen med noommodellen.
Et praktisk opplegg for å introdusere mengdelinjen (15 min):
Mengdelinjen er morsom å illustrere med elever. Det er mange måter å gjøre det på, men det viktigste er at man hele tiden tenker mengder.
Et forslag er som følger:
Ta frem 10 A3-ark og tegn tallene 1-10, ett tall på hvert ark.
Heng arkene ved siden av hverandre bortover veggen - 1 lengst til venstre og 10 lengst til høyre.
La ett ark representere ett barn, slik at hvis 5 barn står langs veggen så vil arkene 1-5 være ”fyllt” av et barn hver.
Samle hele klassen foran mengdelinjen og ta frem feks 5 barn. Fortell at de skal finne ut hvor langt opp på mengdelinjen gruppen kommer.
La alle barna i klassen komme ed forslag til hvor langt opp de kommer, og skriv gjerne forslagene på tavla.
La de 5 barna stille seg langs veggen for å sjekke hvilke forslag som stemte.
En variant kan være å dele hele klassen inn i ulike grupper med 1-9 elever i hver gruppe. La gruppene så bli enige innad i gruppen om hvor langt opp på mengdelinjen de kommer. Når gruppene har bestemt seg kan de teste om svaret stemte. Del så klassen inn i nye grupper.
Hvis været tillater det kan man være ute. I så fall tegner man opp rutene til tallinja med kritt på bakken istedenfor å bruke A3-ark, slik at én rute representerer ett barn.
Etter denne praktiske introduksjonen er det fint å gå over til øvingslabben Mengdelinje.