Økt 2: Ulike tallrepresentasjoner

Mål

Elevene skal kunne:

  • Representere mengder under 5 på forskjellige måter (tall, noomer, enkelbokser, terninger, fingre).

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

I tillegg til øvingslab-videoen som du finner til høyre på denne sida, så er et tips til denne økta å bruke litt utforskningstid på å finne ulike mengder i klasserommet eller ute. Kan elevene finne 4’er mengder i klasserommet? Kan de finne 5’er mengder? Hvordan kan man vite at det er 5 uten å telle dem?

Vi oppfordrer også sterkt til å huske på dette med å forestille seg og verifisere som bekrevet under ”Lurt å vite” på ukestema-sida. Prøv så langt det lar seg gjøre å ikke fortelle elevene om hva som skjer og hvordan de skal tenke. La istedet undervisningen bestå av gode spørsmål til elevene. Be dem forestille seg det som skjer og evaluer deretter svarene deres.

TIPS: Lag gjerne en konkurranse med deg selv om hvor mange gode spørsmål du klarer å stille elevene i løpet av en økt.

Noomfortellinger -1: Historien om Uno

Tallrepresentasjoner: Ulike representasjoner

Gardin: Mengdetelling: Automatisert mengdetelling til 5

To og to: Sette sammen to og to kort med ulike tallrepresentasjoner (0 til 5)

Puslespill: Enere til å lage tall opp til 5

To og to: Sette sammen to og to kort med ulike tallrepresentasjoner (0 til 5)

Mattestreker: Ulike representasjoner av tallene til 5.

< >