Økt 1: Hvor mange enere?

Mål

Elevene skal kunne:

  • Tegne og gjenkjenne mengder opp til 5 med støtte i modell (Noomer).

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Oppstart/samling

  1. Gjenta for elevene om hvordan man går til samling og oppfører seg i samling. La så elevene gå til samling.
  2. Snakk sammen om bildene i Mattesnakk-boka.
  3. Øvingslabben. Øvingslabben kan enten gjøres som beskrevet i videoen (repetisjon fra forrige uke), men gjerne med et større fokus på å la elevene få komme med forslag og innspill til hvor mange enere hver noom består av. Alternativt kan man bruke øvingslabben som beskrevet under ”Fokus” på tema-sida til denne uka.

Egen utforskning

  1. Mattestreker, kapittel 2.1 (den første sida i arbeidsboka).
  2. Spille Dragonbox Numbers eller andre spill på nettbrettet.

Oppsummering

I samling: Repeter hvor mange enere hver av de fem første noomene består av ved å stille spørsmål til elever og la dem fortelle foran resten av klassen. Bruk gjerne øvingslabben for å vise det elevene forteller slik at alle får det med seg.

Mattesnakk: Introduksjon til 2

Noomer: Noomene definert som antall enere de består av

Mattestreker: Hvor mange enere?

< >