Mål
Elevene skal kunne:
- Skrive tallene 0-5 med hjelpelinje.
Ekstra utstyr
Fokus
Denne økta har ingen øvingslab. Elevene skal lære å skrive sine første tall, og det er mer enn noe annet en motorisk ferdighet. Vi foreslår at man bruker god tid, gjerne en ekstra økt eller to, på å la elevene få leke seg med tallskrivingen. Dette er den første matematikkskrivingen deres, og det skal være spennende og gøy! Forslag til aktiviteter kan være:
- Vend ryggen til elevene og la dem forme tallene i luften sammen med deg. Bruk hele armen når dere former tallene, og gå etterhvert over til å bare bruke fingeren.
- Del elevene i par, og la den bruke fingeren sin til å tegne et tall i hånden eller på ryggen til den andre. Den andre skal nå gjette hvilket tall som ble skrevet.
- La elevene i par prøve å forme de ulike tallene med kroppene sine, gjerne liggende på gulvet.
- Gå ut i naturen for å la elevene lete etter former som ligner på tallene.
- Hvor langt tall klarer elevene å skrive (ved å skrive flere tall etter hverandre)?
- Speiling og symmetri er gøy å se på i forbindelse med tallskriving. Hvordan ser et tall ut speilvendt? Tegn gjerne et stort tall (for eksempel et stort 2-tall) på et A4- ark og la elevene studere det. Gå så bort til et speil og la elevene se på 2-tallet i speilet. Hva har skjedd? Skriv så begge tallene på tavla: 2-tallet som stod på arket og 2-tallet slik de så det i speilet. Hvorfor tror de det siste kalles speilvendt? Kan man lage noen huskeregler for seg selv slik at man tegner det riktig vei?
OBS: Det er ikke alle elevene som er motorisk klare for å skrive tallene riktig når de begynner på skolen. Pass på at elevene ikke får en følelse av å gjøre feil, men isteden koser seg med å begynne å skrive matematikk.
Beskrivelse
Oppstart/samling
- Gjenta for elevene om hvordan man går til samling og oppfører seg i samling. La så elevene gå til samling.
- Snakk sammen om bildene i Mattesnakk-boka.
- Gjør ulike tallskrivings-aktiviteter. Forslag til aktiviteter er beskrevet ovenfor.
Egen utforskning
Når elevene er klar for det:
1. Quizene som elevene finner ved å trykke koden 23 på nettbrettet sitt.
2. Mattestreker, kapittel 2.3.
3. Kopiark.
4. Spille Dragonbox Numbers eller andre spill på nettbrettet.
Oppsummering
Her kan det også være gøy å gjøre en av aktivitetene beskrevet ovenfor som en oppsummering av tallskrivingen.