Økt 3: Tallskriving

Mål

Elevene skal kunne:

  • Skrive tallene 0-5 med hjelpelinje.

Ekstra utstyr

Fokus

Denne økta har ingen øvingslab. Elevene skal lære å skrive sine første tall, og det er mer enn noe annet en motorisk ferdighet. Vi foreslår at man bruker god tid, gjerne en ekstra økt eller to, på å la elevene få leke seg med tallskrivingen. Dette er den første matematikkskrivingen deres, og det skal være spennende og gøy! Forslag til aktiviteter kan være:

  • Vend ryggen til elevene og la dem forme tallene i luften sammen med deg. Bruk hele armen når dere former tallene, og gå etterhvert over til å bare bruke fingeren.
  • Del elevene i par, og la den bruke fingeren sin til å tegne et tall i hånden eller på ryggen til den andre. Den andre skal nå gjette hvilket tall som ble skrevet.
  • La elevene i par prøve å forme de ulike tallene med kroppene sine, gjerne liggende på gulvet.
  • Gå ut i naturen for å la elevene lete etter former som ligner på tallene.
  • Hvor langt tall klarer elevene å skrive (ved å skrive flere tall etter hverandre)?
  • Speiling og symmetri er gøy å se på i forbindelse med tallskriving. Hvordan ser et tall ut speilvendt? Tegn gjerne et stort tall (for eksempel et stort 2-tall) på et A4- ark og la elevene studere det. Gå så bort til et speil og la elevene se på 2-tallet i speilet. Hva har skjedd? Skriv så begge tallene på tavla: 2-tallet som stod på arket og 2-tallet slik de så det i speilet. Hvorfor tror de det siste kalles speilvendt? Kan man lage noen huskeregler for seg selv slik at man tegner det riktig vei?

OBS: Det er ikke alle elevene som er motorisk klare for å skrive tallene riktig når de begynner på skolen. Pass på at elevene ikke får en følelse av å gjøre feil, men isteden koser seg med å begynne å skrive matematikk.

Beskrivelse

Oppstart/samling

  1. Gjenta for elevene om hvordan man går til samling og oppfører seg i samling. La så elevene gå til samling.
  2. Snakk sammen om bildene i Mattesnakk-boka.
  3. Gjør ulike tallskrivings-aktiviteter. Forslag til aktiviteter er beskrevet ovenfor.

Egen utforskning

Når elevene er klar for det: 1. Quizene som elevene finner ved å trykke koden 23 på nettbrettet sitt. 2. Mattestreker, kapittel 2.3. 3. Kopiark. 4. Spille Dragonbox Numbers eller andre spill på nettbrettet.

Oppsummering

Her kan det også være gøy å gjøre en av aktivitetene beskrevet ovenfor som en oppsummering av tallskrivingen.

Mattesnakk: Introduksjon til 4

Kopiperm: Tallskriving- 0 til 5 og en side per tall

Tallskriving: Tallskriving: 0->2 med hjelp

Tallskriving: Tallskriving: 3->5 med hjelp

Tallskriving: Tallskriving: 0->5 med hjelp

Tallskriving: Tallskriving: 0->5 med hjelp

Tallskriving: Tallskriving: 0->2 med bare litt hjelp

Tallskriving: Tallskriving: 3->5 med bare litt hjelp

Tallskriving: Tallskriving: 0->5 med bare litt hjelp

Mattestreker: Tallskriving 0-5

< >