Mål
En første introduksjon til at tall kan dekomponeres (deles opp i mindre deler).
Ekstra utstyr
Fokus
Elevene skal utforske og leke seg frem til hvordan tall kan dekomponeres og
kombineres, gjennom å spille Dragonbox Numbers.
Beskrivelse
Oppstart/samling
- Gjenta for elevene om hvordan man går til samling og oppfører seg i
samling. La elevene så gå til samling.
- Snakk sammen om bildene i Mattesnakk (som du også finner i appen til å bruke på smartboard).
- Vis elevene hvordan de kommer inn på DB Numbers og vis dem også den
aller første starten av spillet.
Egen utforskning
Del ut nettbrettene og la elevene få spille DB Numbers på egen hånd.
Underveis
Det kan være veldig fint for elevene med en pause fra nettbrettet underveis.
- La elevene gå til samling.
- Snakk litt om hva de har funnet ut så langt. Hvor mange enere trenger de
for eksempel for å bygge en 5’er? Hvis de allerede har en 5’er, men
egentlig trenger en 4’er, hvordan kan de få dette til på enklest mulig
måte?
- Ta opp bildet fra Mattesnakk-boka (det ligger i appen under denne økta)
og snakk litt om dette. Du finner forslag til spørsmål på bildet, men aller
helst kan samtalen være styrt av det elevene kommer med.
- La elevene gå tilbake for å spille DB Numbers.
Oppsummering
I samling: Hva har elevene funnet ut om noomene? Ha en åpen samtale med
dem i ca 5-10 min.