Økt 3: Vi spiller DragonBox Numbers

Mål

En første introduksjon til at tall kan dekomponeres (deles opp i mindre deler).

Ekstra utstyr

Fokus

Elevene skal utforske og leke seg frem til hvordan tall kan dekomponeres og kombineres, gjennom å spille Dragonbox Numbers.

Beskrivelse

Oppstart/samling

  1. Gjenta for elevene om hvordan man går til samling og oppfører seg i samling. La elevene så gå til samling.
  2. Snakk sammen om bildene i Mattesnakk (som du også finner i appen til å bruke på smartboard).
  3. Vis elevene hvordan de kommer inn på DB Numbers og vis dem også den aller første starten av spillet.

Egen utforskning

Del ut nettbrettene og la elevene få spille DB Numbers på egen hånd.

Underveis

Det kan være veldig fint for elevene med en pause fra nettbrettet underveis.

  • La elevene gå til samling.
  • Snakk litt om hva de har funnet ut så langt. Hvor mange enere trenger de for eksempel for å bygge en 5’er? Hvis de allerede har en 5’er, men egentlig trenger en 4’er, hvordan kan de få dette til på enklest mulig måte?
  • Ta opp bildet fra Mattesnakk-boka (det ligger i appen under denne økta) og snakk litt om dette. Du finner forslag til spørsmål på bildet, men aller helst kan samtalen være styrt av det elevene kommer med.
  • La elevene gå tilbake for å spille DB Numbers.

Oppsummering

I samling: Hva har elevene funnet ut om noomene? Ha en åpen samtale med dem i ca 5-10 min.

Mattesnakk: De ti noomene

< >