Økt 4: Vi spiller DragonBox Numbers

Mål

En første introduksjon til at tall kan dekomponeres (deles opp i mindre deler).

Ekstra utstyr

Noomposen eller en annen pose man ikke kan se gjennom, for eksempel en papirpose, som skal brukes til Noomlek 1.

Fokus

Elevene skal utforske og leke seg frem til hvordan tall kan dekomponeres og kombineres gjennom å spille Dragonbox Numbers. I denne økta er det også satt opp tid til litt fri lek med noomstavene (same aktivitet som i økt 1) som en relasjonsbyggende og gjenkjennende aktivitet for å skape trygghet.

Beskrivelse

Oppstart/samling

  1. Gjenta for elevene om hvordan man går til samling og oppfører seg i samling. La elevene så gå til samling.
  2. Gjør Noomlek 1 (beskrevet til høyre).
  3. Snakk sammen om bildene i Mattesnakk (som du også finner i appen til å bruke på smartboard).

Fri lek med noomstavene

Del elevene inn i grupper på 2-4 elever, og fordel alle noomstavene mellom gruppene. La dem leke fritt med dem.

Egen utforskning

Del ut nettbrett og la elevene få spille Dragonbox Numbers.

Oppsummering

I samling: Hva har elevene funnet ut om noomene? Ha en åpen samtale med dem i ca 5-10 min.

Mattesnakk: Introduksjon til 1

Noomstaver: Noomlek 1

< >