Tema 27: Tallene fra 11 til 20: Addisjon og subtraksjon uten tierovergang

Mål

Hovedmål:

  • Bruke hensiktsmessige strategier for å løse addisjons og subtraksjonsoppgaver uten tierovergang, med tall opp til 20.

Fokus

Denne uka møter elevene for første gang addisjon og subtraksjon for tall større enn 10. Som modell brukes både enkelboksen, fingre og terninger.

En oppgave som kan være fin å gjøre med elevene er den følgende:

  • Ta opp tre elever.

  • Elev en gjør ingenting, elev to viser et tall mellom 1 og 5 med fingrene sine og elev tre viser også et tall mellom 1 og 5 med fingrene. Hvor mye blir dette tilsammen? Hva blir regnestykket? Diskuter gjerne flere strategier for å addere disse, f.eks. fylle 5-eren (flytte noen fingre fra den ene til den andre hånda slik at man får en full 5-er).

  • La nå elev 1 vise 10 med fingrene sine. Hva blir regnestykket nå?

Som et eksempel så viser f.eks. den andre eleven 4 og den tredje 2. Regnestykket blir 4 + 2 = 6. Så viser den første eleven 10. Regnestykket blir nå 14+2=16.

Skriv gjerne oppgavene opp på tavla underveis (f.eks. 4+2=6 og 14+2=16 under hverandre), slik at elevene får flere muligheter til å sammenhengene.

Det er mulig å styre oppgavene slik at de blir ganske lette i starten, for eksempel ved at begge elevene må velge tall under 3, eller at elev to skal velge tallet 5.

I økt 1 jobber elevene med addisjon uten tierovergang.

I økt 2 jobber elevene med subtraksjon uten tierovergang.

I Økt 3 repeterer elevene tallene mellom 10-19 (repetisjon av forrige uke).

Den rike oppgaven i økt 4 er spillet Tallfantasi som elevene også spilte i økt 24.4, men denne gangen består kortene av addisjonsoppgaver uten tierovergang.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

< >