Hovedmål:
Denne uka møter elevene for første gang addisjon og subtraksjon for tall større enn 10. Som modell brukes både enkelboksen, fingre og terninger.
En oppgave som kan være fin å gjøre med elevene er den følgende:
Ta opp tre elever.
Elev en gjør ingenting, elev to viser et tall mellom 1 og 5 med fingrene sine og elev tre viser også et tall mellom 1 og 5 med fingrene. Hvor mye blir dette tilsammen? Hva blir regnestykket? Diskuter gjerne flere strategier for å addere disse, f.eks. fylle 5-eren (flytte noen fingre fra den ene til den andre hånda slik at man får en full 5-er).
La nå elev 1 vise 10 med fingrene sine. Hva blir regnestykket nå?
Som et eksempel så viser f.eks. den andre eleven 4 og den tredje 2. Regnestykket blir 4 + 2 = 6. Så viser den første eleven 10. Regnestykket blir nå 14+2=16.
Skriv gjerne oppgavene opp på tavla underveis (f.eks. 4+2=6 og 14+2=16 under hverandre), slik at elevene får flere muligheter til å sammenhengene.
Det er mulig å styre oppgavene slik at de blir ganske lette i starten, for eksempel ved at begge elevene må velge tall under 3, eller at elev to skal velge tallet 5.
I økt 1 jobber elevene med addisjon uten tierovergang.
I økt 2 jobber elevene med subtraksjon uten tierovergang.
I Økt 3 repeterer elevene tallene mellom 10-19 (repetisjon av forrige uke).
Den rike oppgaven i økt 4 er spillet Tallfantasi som elevene også spilte i økt 24.4, men denne gangen består kortene av addisjonsoppgaver uten tierovergang.