Hovedmål:
Denne uka møter elevene for første gang addisjon og subtraksjon for tall større enn 10. Som modell brukes både enkelboksen, fingre og terninger.
En oppgave som kan være fin å gjøre med elevene er den følgende:
Ta opp tre elever.
Elev en gjør ingenting, elev to viser et tall mellom 1 og 5 med fingrene sine og elev tre viser også et tall mellom 1 og 5 med fingrene. Hvor mye blir dette tilsammen? Hva blir regnestykket? Diskuter gjerne flere strategier for å addere disse, f.eks. fylle 5-eren (flytte noen fingre fra den ene til den andre hånda slik at man får en full 5-er).
La nå elev 1 vise 10 med fingrene sine. Hva blir regnestykket nå?
Som et eksempel så viser f.eks. den andre eleven 4 og den tredje 2. Regnestykket blir 4 + 2 = 6. Så viser den første eleven 10. Regnestykket blir nå 14+2=16.
Skriv gjerne oppgavene opp på tavla underveis (f.eks. 4+2=6 og 14+2=16 under hverandre), slik at elevene får flere muligheter til å sammenhengene.
Det er mulig å styre oppgavene slik at de blir ganske lette i starten, for eksempel ved at begge elevene må velge tall under 3, eller at elev to skal velge tallet 5.
I økt 1 jobber elevene med addisjon uten tierovergang.
I økt 2 jobber elevene med subtraksjon uten tierovergang.
I Økt 3 repeterer elevene tallene mellom 10-19 (repetisjon av forrige uke).
Den rike oppgaven i økt 4 er spillet Tallfantasi som elevene også spilte i økt 24.4, men denne gangen består kortene av addisjonsoppgaver uten tierovergang.
Elevene skal kunne:
Elevene skal kunne:
Elevene skal kunne:
Eleven kan addere tall uten tierovergang opp til 19.
Tallkortene som du finner til høyre. Tallkortene klippes opp, og hver gruppe med 4 elever får ett sett hver. Det kan være lurt å printe tallkortene på tykkere papir eller lime et ekstra ark bak på tallkortene slik at det ikke er mulig å se tallene gjennom arket.
Noomstaver. Fordel noomstavene jevnt slik at alle gruppene har så mange noomstaver som mulig.
Skrivesaker.
Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.
Dette er samme spillet som i den rike oppgaven i økt 24.4, men nå ser kortene litt annerledes ut. På kortene er det addisjonsoppgaver uten tierovergang, og når en elev for eksempel trekker kortet 12 + 3, så skal eleven selv finne ut hva summen er og deretter formidle denne. Riktig svar på oppgaven blir dermed 15.
Fra teksten til økt 24.4:
«Dette er et spill som er inspirert av spillet Fantasi, og tallkortene er spillkort. Elevene deles i grupper på 4 elever i hver gruppe.
Elevene skal etter tur trekke et kort, og deretter forklare for de andre på laget hvilket tall som står på kortet. Men pass på: Det er ikke lov å si hvilket tall det er eller tegne tallsymboler!
For å forklare tallet kan elevene bruke noomstaver, tegning (de kan tegne noomer eller andre mengder, men ikke skrive tall), fingre eller annet de kommer på.»
Denne beskrivelsen er den samme som i økt 24.4.
Siden elevene kan vise oppgaven med noomer, kan de også bruke disse som en hjelp til å finne svaret. Det gjør det enklere for alle elevene å få til oppgavene. Men husk at det er selve svaret som den andre eleven skal gjette riktig, ikke regnestykket.
TIPS: Det første arket er enklere enn de andre. Det kan være en god ide å først starte med kortene på dette arket, eller nivådele gruppene og la noen av gruppene starte med dette arket.
Elevene deles først i par. Deretter går to og to par sammen slik at hele klassen er delt i grupper på 4.
Elevene i ett elevpar er på samme lag, og sammen spiller de mot det andre elevparet på gruppen sin.
Gruppene får utdelt tallkort, noomstaver og skrivesaker.
Tallkortene legges i en bunke med tallene vendt ned mot pulten.
Slik er spillets gang:
La oss si at det er elevpar 1 sin tur.
Elev 1 i elevpar 1 trekker et tallkort som den ikke viser til noen.
Eleven skal nå beskrive tallet/"svaret" til andre eleven i paret sitt (elev 2 i elevpar 1).
Eleven kan bruke både noomstaver, tegne mengder, bruke fingre eller si feks "en tier og to enere " for å beskrive 12. Men OBS: Elev 1 har ikke lov til å si hvilket tall det er eller skrive selve tallet.
Elev 2 i elevpar 1 prøver å gjette hvilket tall det er.
Så fort elev 2 har gjettet riktig, trekker elev 1 et nytt tallkort.
Slik fortsetter spillet helt til de 60 sekundene er brukt opp. Da skriver elevparet ned hvor mange poeng de fikk denne runden. Hvert riktige svar gir 1 poeng.
Når det er elevpar 1 sin tur igjen, så byttes rollene. Nå er det elev 2 som skal trekke kort mens det er elev 1 som gjetter.
På denne måten bytter elevene i begge elevparene på å trekke kort og gjette, runde for runde.
Vinneren av spillet er den som har flest poeng etter et forhåndsbestemt antall runder (feks 4 runder på hvert elevpar, som er det samme som at hver elev i gruppen får trekke kort to runder hver).
Deretter kan man for eksempel bytte grupper, og spille en gang til.
Ta frem en elev og spill spillet sammen med denne eleven, mens du forklarer regler og de andre elevene ser på.
Ta så frem 4 elever, del dem i to grupper, og la dem spille et par runder mens de andre ser på. Vis hvordan man kan telle ned tid på nettbrettet.
Del elevene inn i elevpar og sett deretter sammen to og to par sammen slik at hele klassen er delt i grupper på 4.
Du kan også la elevene selv velge hvilket elevpar de vil konkurrere om.
Del ut tallkortene, noomstaver og tegnesaker. Leg tallkortene i en bunke med tallene vendt ned mot pulten.
Gjør klar nettbrettene til tidtaking, og sett deretter i gang spillet.