Tema 30: Regning med 5 som base

Mål

Hovedmål:

  • Benytte «5 som base» som addisjonsstrategi.

Fokus

Denne uka jobber elevene med 5 som base. Dette er en regnestrategi hvor man fyller opp 5-erene når man adderer. For eksempel så er 8 + 7 det sammen som 5+2 + 5+3. Da kan 2 og 3 gå sammen til en 5-er, og man ender opp med tre 5-ere som blir 15.

Fingrene er fine å bruke denne uka, fordi fem blir en naturlig base siden det er fem fingre på en hånd. Den rike oppgaven i økt 4 viser dette, og du kan gjerne bruke noen oppgaver herfra også som introduksjon denne uka.

Det kan også være litt lurt å lære elevene å telle 5 og 5, for eksempel opp til 50. Dette får elevene god bruk for i neste uke når de skal jobbe med klokka. Bruk gjerne 5-er noomene for å vise tallene mens dere teller, og finn ut hvor mange 5-ere det er i hvert av tallene 5, 10 15, osv. Kan de finne et mønster? På denne måten får elevene en større forståelse av hvordan man bygger tall med 5-ere, og det blir lettere for dem å tenke 5 som base når de regner.

I økt 1 jobber elevene med å fylle 5-ere med fingre som representasjon.

I økt 2 jobber elevene med å fylle 5-ere med terning som representasjon. Terningene har 5 som maks-verdi.

I økt 3 repetere elevene halvpart og dobbelt.

Den rike oppgaven i økt 4 er et spill der fingrene brukes for å fylle opp 5-ere ved addisjon.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

< >