< Tilbake
Skriv Ut

Tema 30: Regning med 5 som base

Mål

Hovedmål:

  • Benytte «5 som base» som addisjonsstrategi.

Fokus

Denne uka jobber elevene med 5 som base. Dette er en regnestrategi hvor man fyller opp 5-erene når man adderer. For eksempel så er 8 + 7 det sammen som 5+2 + 5+3. Da kan 2 og 3 gå sammen til en 5-er, og man ender opp med tre 5-ere som blir 15.

Fingrene er fine å bruke denne uka, fordi fem blir en naturlig base siden det er fem fingre på en hånd. Den rike oppgaven i økt 4 viser dette, og du kan gjerne bruke noen oppgaver herfra også som introduksjon denne uka.

Det kan også være litt lurt å lære elevene å telle 5 og 5, for eksempel opp til 50. Dette får elevene god bruk for i neste uke når de skal jobbe med klokka. Bruk gjerne 5-er noomene for å vise tallene mens dere teller, og finn ut hvor mange 5-ere det er i hvert av tallene 5, 10 15, osv. Kan de finne et mønster? På denne måten får elevene en større forståelse av hvordan man bygger tall med 5-ere, og det blir lettere for dem å tenke 5 som base når de regner.

I økt 1 jobber elevene med å fylle 5-ere med fingre som representasjon.

I økt 2 jobber elevene med å fylle 5-ere med terning som representasjon. Terningene har 5 som maks-verdi.

I økt 3 repetere elevene halvpart og dobbelt.

Den rike oppgaven i økt 4 er et spill der fingrene brukes for å fylle opp 5-ere ved addisjon.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Regning med 5 som base: Fingre

Mål

Elevene skal kunne:

  • Ved hjelp av modell, benytte 5 som utgangspunkt for addisjon med tall under 10.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Tallrepresentasjoner: Med noomer, fingre, fingermodell, terninger, penger, enkelboks og dobbelboks

Mattestreker del 2: Regning med 5 som base: Fingre

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: x+5 med fingre

To og to: Tallrepresentasjoner under 20

Butikk: Sum av 2 priser (under 20)

Likninger: Dobbelt og nesten dobbelt

Sammenligning: Likninger

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Base 5

Tallinje: Under 30

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Nesten dobbelt

Noomer: Subtraksjon med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Med noomer, fingre, fingermodell, terninger, penger, enkelboks og dobbelboks

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Regning med 5 som base: Fingre

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: x+5 med fingre

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: Tallrepresentasjoner under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av 2 priser (under 20)

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Dobbelt og nesten dobbelt

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenligning: Likninger

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Base 5

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Under 30

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Nesten dobbelt

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Subtraksjon med tierovergang

Økt 2: Regning med 5 som base: Terninger

Mål

Elevene skal kunne:

  • Ved hjelp av modell, benytte 5 som utgangspunkt for addisjon med tall under 10.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: Veien om 5

Tallrepresentasjoner: Med noomer, fingre, fingermodell, terninger, penger, enkelboks og dobbelboks

Mattestreker del 2: Regning med 5 som base: Terninger

Likninger: Base 5

Butikk: Summen av 2 priser (under 20)

Gardin: Tell penger.: Under 20

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Dobbelt og nesten dobbelt

Hundrerboksen: enkel: LYD: lag et tall under 20

Butikk: 2 varer – Hvor mye har jeg igjen? (20)

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Base 5

Hundrerboksen: Under 50

Likninger: Base 5

Tallninja: Under 50

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Veien om 5

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Med noomer, fingre, fingermodell, terninger, penger, enkelboks og dobbelboks

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Regning med 5 som base: Terninger

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Base 5

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Summen av 2 priser (under 20)

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Dobbelt og nesten dobbelt

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: enkel: LYD: lag et tall under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: 2 varer – Hvor mye har jeg igjen? (20)

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Base 5

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: Under 50

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Base 5

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Under 50

Økt 3: Repetisjon: Halvpart og dobbelt

Mål

Elevene skal kunne:

  • Forklare hvordan dobling og halvering kan brukes i tallvennenes modell.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Tallvenner: Med noomer

Tallrepresentasjoner: Med tall, noomer, fingre, terninger, penger, enkelboks og dobbelboks

Bilder til smartboard: Bilde

Mattestreker del 2: Repetisjon: Halvpart og dobbelt

Tallvenner: Dobbelt

To og to: x-7, x-8, x-9

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Dobbelt og nesten dobbelt

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag summen med færrest mulig mynter

Likninger: 9+x, dobbelt, +1

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag summen med færrest mulig mynter

Likninger: Base 5

Tallvenner: Doblinger

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Med noomer

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Med tall, noomer, fingre, terninger, penger, enkelboks og dobbelboks

< Tilbake
Skriv Ut

Bilder til smartboard: Bilde

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Repetisjon: Halvpart og dobbelt

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Dobbelt

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: x-7, x-8, x-9

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Dobbelt og nesten dobbelt

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag summen med færrest mulig mynter

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: 9+x, dobbelt, +1

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag summen med færrest mulig mynter

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Base 5

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Doblinger

Økt 4: Rik oppgave: Fingrene på bordet

Mål

Elevene kan legge sammen i tallområdet 0 – 20 ved å sortere i 5-ere.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.

Elevene skal parvis samarbeide om å lage regnestykker med fingrene sine. De skal bruke strategien «fylle opp femmere» når de regner, der fem blir en naturlig base siden det er fem fingre på en hånd.

Rik oppgave: Fingrene på bordet

< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Fingrene på bordet

Introduksjon av oppgaven:

Elevene sitter parvis. De teller til tre og viser et visst antall fingre på bordet. Fingrene skal summeres.

Lav inngangsterskel:

  • Læreren tar frem en elev mens de andre elevene ser på.

  • Eleven teller 1-2-3 og både læreren og eleven viser et visst antall fingre på bordet. For eksempel så viser kanskje eleven 5 + 2 fingre og læreren 5 + 3 fingre.

  • Alle elevene skal nå snakke sammen om gode strategier for raskt å finne ut hvor mange fingre det er til sammen på bordet.

  • Vis hvordan man kan samle i femmerne først og starte med å legge dem sammen.

  • La to og to elever komme opp og legge fingre på bordet. La ulike elever få komme med forslag til hvordan addisjonsoppgaven kan løses.

  • Når elevene begynner å forstå regnestrategien, kan alle elevparene prøve dette noen ganger selv. Be elevene snakke sammen i par om hvordan oppgavene kan løses.

Neste nivå:

Nå starter «spillet». Elevparene gjør akkurat som beskrevet over, men nå kan de elevparene som er klare for det konkurrere om å komme fram til svaret først. Hver gang ett av parene sier svaret først, får en ett poeng. Førstemann til 5 poeng har vunnet.

Åpen utgang:

Noen elever vil takle dette veldig bra. Sett da sammen elevpar og dann 3-er grupper. Gjenta samme aktivitet. På denne måten er tallområdet utvidet fra 20 til 30, men strategien er enda å legge sammen med 5 som base.

Det er også fint å sette sammen flere elever, for eksempel fire eller fem. Tallområdet utvides med 10 for hver nye elev.