Tema 32: Tallene fra 11 til 20: Addisjon med tierovergang

Mål

Hovedmål:

  • Viise at de begynner med det største tallet når de adderer 2 tall.

  • Vise at de bruker strategien hvor de fyller opp tieren i addisjon med tierovergang.

Fokus

Denne uka jobber elevene med tierovergang. De har vært borti tierovergang før både da de jobbet dobling og da de jobbet med 5 som base. Forskjellen er at nå er det 10-eren vi fyller opp/som er basen.

Det kan være lurt å begynne med 9+x (9+2, 9+3 osv). En fin praktisk tilnærming er følgende oppgave som gjøres med fingrene:

  • La en elev komme opp og la henne velge et tall mellom 2 og 8. Be henne vise tallet med fingrene.

  • Læreren viser så 9 med sine fingre.

  • Deretter ”låner” læreren den ene fingeren til eleven slik at eleven får en mindre finger og læreren får en full 10-er.

  • Det er viktig å holde på helt til alle elevene har forstått hva som skjer.

  • Elevene kan gjerne jobbe i par der de bytter på å være 9-eren, mens den andre velger et tall mellom 2 og 8. La dem da også skrive ned regnestykket de har laget med fingrene og svaret på et ark.

*Til slutt er det viktig å be dem jobbe én og én og forestille seg 9-eren selv om den ikke er der.

Etter å ha jobbet med 9+x, er det fint å repetere doblinger og se dette i sammenheng med tierovergang. Etter å ha jobbet litt med tierovergang med andre tall, er det fint å se på sammenhengen mellom tierovergang og strategien 5 som base.

I økt 1 repeterer elevene dekomponering av (dele opp) tall.

I økt 2 jobber elevene med addisjonsoppgaver med 7+x, 8+x og 9+x.

I Økt 3 er det oppgaver med både mengdelinje, regnefortellinger (modellering) og oppgaver med kun talluttrykk.

Den rike oppgaven i økt 4 er igjen spillet Tallfantasi som elevene har gjort før. Men denne gangen består kortene av addisjonsoppgaver med tierovergang.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

< >