< Tilbake
Skriv Ut

Tema 32: Tallene fra 11 til 20: Addisjon med tierovergang

Mål

Hovedmål:

  • Viise at de begynner med det største tallet når de adderer 2 tall.

  • Vise at de bruker strategien hvor de fyller opp tieren i addisjon med tierovergang.

Fokus

Denne uka jobber elevene med tierovergang. De har vært borti tierovergang før både da de jobbet dobling og da de jobbet med 5 som base. Forskjellen er at nå er det 10-eren vi fyller opp/som er basen.

Det kan være lurt å begynne med 9+x (9+2, 9+3 osv). En fin praktisk tilnærming er følgende oppgave som gjøres med fingrene:

  • La en elev komme opp og la henne velge et tall mellom 2 og 8. Be henne vise tallet med fingrene.

  • Læreren viser så 9 med sine fingre.

  • Deretter ”låner” læreren den ene fingeren til eleven slik at eleven får en mindre finger og læreren får en full 10-er.

  • Det er viktig å holde på helt til alle elevene har forstått hva som skjer.

  • Elevene kan gjerne jobbe i par der de bytter på å være 9-eren, mens den andre velger et tall mellom 2 og 8. La dem da også skrive ned regnestykket de har laget med fingrene og svaret på et ark.

*Til slutt er det viktig å be dem jobbe én og én og forestille seg 9-eren selv om den ikke er der.

Etter å ha jobbet med 9+x, er det fint å repetere doblinger og se dette i sammenheng med tierovergang. Etter å ha jobbet litt med tierovergang med andre tall, er det fint å se på sammenhengen mellom tierovergang og strategien 5 som base.

I økt 1 repeterer elevene dekomponering av (dele opp) tall.

I økt 2 jobber elevene med addisjonsoppgaver med 7+x, 8+x og 9+x.

I Økt 3 er det oppgaver med både mengdelinje, regnefortellinger (modellering) og oppgaver med kun talluttrykk.

Den rike oppgaven i økt 4 er igjen spillet Tallfantasi som elevene har gjort før. Men denne gangen består kortene av addisjonsoppgaver med tierovergang.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Repetisjon: Dele opp tall

Mål

Elevene skal kunne:

  • Vise at de bruker strategien hvor de fyller opp tieren i addisjon med tierovergang.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Noomfortellinger -7: Historien om Sept

Noomteppe: Dele opp tall

Tallvenner: Med noomer

Mattestreker del 2: Repetisjon: Dele opp tall

To og to: +4,+3,+5

Tallvenner: Tiervenner

Noomteppe: Lage tepper til 5 og 6

Klokka: Still klokka (timer)

Likninger: 10+x, 10-x

Klokka: Still klokka (kvarter)

Sammenligning: Likninger

Noomer: Tiervenner

Likninger: Add og sub under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Noomfortellinger -7: Historien om Sept

< Tilbake
Skriv Ut

Noomteppe: Dele opp tall

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Med noomer

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Repetisjon: Dele opp tall

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: +4,+3,+5

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Tiervenner

< Tilbake
Skriv Ut

Noomteppe: Lage tepper til 5 og 6

< Tilbake
Skriv Ut

Klokka: Still klokka (timer)

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: 10+x, 10-x

< Tilbake
Skriv Ut

Klokka: Still klokka (kvarter)

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenligning: Likninger

< Tilbake
Skriv Ut

Noomer: Tiervenner

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Add og sub under 20

Økt 2: Addisjon med tierovergang: 7+_, 8+_, 9+_

Mål

Elevene skal kunne:

  • Viise at de begynner med det største tallet når de adderer 2 tall.

  • Vise at de bruker strategien hvor de fyller opp tieren i addisjon med tierovergang.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: Det magiske i å addere med 9

Mengdelinje: Med noomer og tall

Bilder til smartboard: Bilde

Mattestreker del 2: Addisjon med tierovergang: 7+_, 8+_, 9+_

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Tierovergang

Mengdelinje: Addisjon med tierovergang

To og to: Tierovergang

Likninger: Tierovergang

Tallfakta: Tierovergang

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Tierovergang

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag summen med færrest mulig mynter

Klokka: Still klokka (kvarter)

Gardin: Tell penger.: Under 50

Likninger: Tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Det magiske i å addere med 9

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Med noomer og tall

< Tilbake
Skriv Ut

Bilder til smartboard: Bilde

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Addisjon med tierovergang: 7+_, 8+_, 9+_

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Addisjon med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

To og to: Tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Tallfakta: Tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag summen med færrest mulig mynter

< Tilbake
Skriv Ut

Klokka: Still klokka (kvarter)

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 50

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Tierovergang

Økt 3: Addisjon med tierovergang: 7+_, 8+_, 9+_

Mål

Elevene skal kunne:

  • Lage enkel regnefortelling med addisjon med tierovergang, med støtte i bilde og modell (tallvenner).

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: Addisjon med tierovergang

Mengdelinje: Med noomer og tall

Bilder til smartboard: Bilde

Mattestreker del 2: Addisjon med tierovergang: 7+_, 8+_, 9+_

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Tierovergang

Tallvenner: Addisjon med tierovergang

Mengdelinje: Addisjon med tierovergang

Likninger: Tierovergang

Butikk: 2 varer - Hvor mye har jeg igjen? (20)

Klokka: Still klokka (timer)

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Tierovergang

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Addisjon med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Med noomer og tall

< Tilbake
Skriv Ut

Bilder til smartboard: Bilde

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Addisjon med tierovergang: 7+_, 8+_, 9+_

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Addisjon med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Addisjon med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: 2 varer - Hvor mye har jeg igjen? (20)

< Tilbake
Skriv Ut

Klokka: Still klokka (timer)

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Tierovergang

Økt 4: Rik oppgave: Titallsfantasi - addisjon med tierovergang

Mål

Eleven kan addere tall med tierovergang opp til 19.

Ekstra utstyr

  • Tallkortene som du finner til høyre. Tallkortene klippes opp, og hver gruppe med 4 elever får ett sett hver. Det kan være lurt å printe tallkortene på tykkere papir eller lime et ekstra ark bak på tallkortene slik at det ikke er mulig å se tallene gjennom arket.

  • Noomstaver. Fordel noomstavene jevnt slik at alle gruppene har så mange noomstaver som mulig.

  • Skrivesaker.

Fokus

Beskrivelse

Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.

Dette er samme spillet som i den rike oppgaven i økt 24.4 og økt 28.4, men nå er det addisjonsoppgaver med tierovergang på kortene. Hvis en elev for eksempel trekker kortet 8 + 4, så skal eleven selv finne ut hva summen er og deretter formidle denne. Riktig svar på oppgaven blir dermed 12.

Fra teksten til økt 24.4:

«Dette er et spill som er inspirert av spillet Fantasi, og tallkortene er spillkort. Elevene deles i grupper på 4 elever i hver gruppe.

Elevene skal etter tur trekke et kort, og deretter forklare for de andre på laget hvilket tall som står på kortet. Men pass på: Det er ikke lov å si hvilket tall det er eller tegne tallsymboler!

For å forklare tallet kan elevene bruke noomstaver, tegning (de kan tegne noomer eller andre mengder, men ikke skrive tall), fingre eller annet de kommer på.»

Rik oppgave: Titallsfantasi - addisjon med tierovergang

Kopiperm: Addisjon med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Titallsfantasi - addisjon med tierovergang

Denne beskrivelsen er den samme som i økt 24.4.

Siden elevene kan vise oppgaven med noomer, kan de også bruke disse som en hjelp til å finne svaret. Det gjør det enklere for alle elevene å få til oppgavene. Men husk at det er selve svaret som den andre eleven skal gjette riktig, ikke regnestykket.

TIPS: Det første arket er enklere enn de andre. Det kan være en god ide å først starte med kortene på dette arket, eller nivådele gruppene og la noen av gruppene starte med dette arket.

Introduksjon av oppgaven:

Elevene deles først i par. Deretter går to og to par sammen slik at hele klassen er delt i grupper på 4.

Elevene i ett elevpar er på samme lag, og sammen spiller de mot det andre elevparet på gruppen sin.

Gruppene får utdelt tallkort, noomstaver og skrivesaker.

Tallkortene legges i en bunke med tallene vendt ned mot pulten.

Slik er spillets gang:

  • La oss si at det er elevpar 1 sin tur.

    • Først av alt startes tiden. Tiden er 60 sekunder. Enten kan læreren ta tiden, eller så kan elevene selv ta tiden ved å bruke klokka på nettbrettet.
  • Elev 1 i elevpar 1 trekker et tallkort som den ikke viser til noen.

  • Eleven skal nå beskrive tallet/"svaret" til andre eleven i paret sitt (elev 2 i elevpar 1).

  • Eleven kan bruke både noomstaver, tegne mengder, bruke fingre eller si feks "en tier og to enere " for å beskrive 12. Men OBS: Elev 1 har ikke lov til å si hvilket tall det er eller skrive selve tallet.

  • Elev 2 i elevpar 1 prøver å gjette hvilket tall det er.

  • Så fort elev 2 har gjettet riktig, trekker elev 1 et nytt tallkort.

  • Slik fortsetter spillet helt til de 60 sekundene er brukt opp. Da skriver elevparet ned hvor mange poeng de fikk denne runden. Hvert riktige svar gir 1 poeng.

    • Deretter er det elevpar 2 sin tur. Klokka startes for å telle ned 60 sekunder, og elev 1 i elevpar to trekker et kort. Deretter fortsetter spillet med punktene over.
  • Når det er elevpar 1 sin tur igjen, så byttes rollene. Nå er det elev 2 som skal trekke kort mens det er elev 1 som gjetter.

  • På denne måten bytter elevene i begge elevparene på å trekke kort og gjette, runde for runde.

  • Vinneren av spillet er den som har flest poeng etter et forhåndsbestemt antall runder (feks 4 runder på hvert elevpar, som er det samme som at hver elev i gruppen får trekke kort to runder hver).

  • Deretter kan man for eksempel bytte grupper, og spille en gang til.

Lav inngangsterskel:

Ta frem en elev og spill spillet sammen med denne eleven, mens du forklarer regler og de andre elevene ser på.

Ta så frem 4 elever, del dem i to grupper, og la dem spille et par runder mens de andre ser på. Vis hvordan man kan telle ned tid på nettbrettet.

Neste nivå:

  • Del elevene inn i elevpar og sett deretter sammen to og to par sammen slik at hele klassen er delt i grupper på 4.

  • Du kan også la elevene selv velge hvilket elevpar de vil konkurrere om.

  • Del ut tallkortene, noomstaver og tegnesaker. Leg tallkortene i en bunke med tallene vendt ned mot pulten.

  • Gjør klar nettbrettene til tidtaking, og sett deretter i gang spillet.

Åpen utgang:

  • La elevene lage tallkort selv! De kan lage regnestykker med så høye tall de vil, og inkludere brøker og desimaltall om de mestrer dette eller har lyst til å teste det ut. Utfordringene er uendelig.
< Tilbake
Skriv Ut

Kopiperm: Addisjon med tierovergang