Tema 34: Tallene fra 11 til 20: Subtraksjon med tierovergang (store trekk)

Mål

Hovedmål:

  • Forklare med egne ord når strategien «store trekk» er mest hensiktsmessig å bruke.

Fokus

Forrige uke jobbet elevene med subtraksjon med tierovergang, og de fortsetter med dette denne uken. Repeter gjerne tema-teksten fra forrige uke da den henger sammen med denne.

Også denne uken er det viktigste forståelsen av tierovergang. Bruk derfor tiden sammen med elevene på å finne ut av hvordan de tenker, og hjelpe dem videre, istedenfor å ha fokus på å komme frem til riktig svar. Riktig svar uten å ha den grunnleggende forståelsen kan være mer negativt enn positivt for den videre matematikkforståelsen.

Denne uken jobber elevene med store trekk. For en repetisjon av hva dette er, så kan du lese temateksten til uke 22 hvor dette står utførlig beskrevet. Kort oppsummert så er subtraksjonsstrategien å trekke fra bunnen når vi jobber trekker med store trekk, slik som vist på bildet nedenfor:

Akkurat som i forrige uke er det viktig å bruke et rikt utvalg av konkreter. Det er egne sider i Mattesnakk-boka for subtraksjon med store trekk.

I økt 1 i Mattetreker jobber elevene med store trekk ved hjelp av mengdelinjen. Den første oppgaven er en tankenøtt. Denne oppgaven ligger også tilgjengelig som smartboard-bilde som du finner under økten. Det er lurt å først gjøre oppgaven som en samtale i plenum, før elevene gjentar den samme oppgaven individuelt i boka. Til slutt er det noen oppgaver med rene talluttrykk. Elevene kan med fordel ha noomstaver tilgjengelig som de på eget initiativ kan finne frem og bruke mens de regner.

Husk at det viktigste er at elevene får en forståelse av hva subtraksjon med tierovergang er, ikke at de får riktig svar på oppgavene.

I økt 2 i Mattetreker jobber elevene med regnefortellinger og modellering med ukjent del. Disse oppgavene ligger også tilgjengelig som smartboard-bilde som du finner under økten. Nå kan det være lurt å gjøre oppgavene som IGP (individuelt-gruppe-plenum). La elevene først prøve på den første oppgaven alene i ca 1 minutt, deretter parvis/gruppe i ca 1 minutt før dere til sutt gjør oppgaven som en samtale i plenum. På den måten vil alle elevene kunne bidra litt inn i samtalen. Den andre oppgaven kan dere gjøre motsatt vei – først i plenum og deretter individuelt.

I økt 3 i Mattetreker jobber elevene med 20-venner, først med mengdelinjen og så med rene talluttrykk. Som tidligere kan elevene kan med fordel ha noomstaver tilgjengelig som de på eget initiativ kan finne frem og bruke mens de regner.

Den rike oppgaven i økt 4 er igjen spillet Tallfantasi som elevene har gjort før. Men denne gangen består kortene av subtraksjonsoppgaver med tierovergang.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

< >