Tema 24: En veldig liten Introduksjon til titallssystemet

Mål

Hovedmål:

  • Forstå forskjellen på hvordan vi bruker tallsymboler for å beskrive tiere og enere (for eksempel at tre tiere skrives 30 mens tre enere skrives 3).

Fokus

Denne uka introduseres elevene for titallsystemet.

Bakgrunnen for at vi velger å introdusere titallsystemet såpass tidlig er at tallene 10-19 ofte oppfattes av elevene som egne tallsymboler (som om tallet 10 var et eget tegn, og ikke som ”titallskoden” 1 tier og 0 enere). Det er vanskelig å forstå denne ”titallskoden” uten å jobbe med ulike antall tiere og enere. For å unngå misoppfatninger begynner vi derfor med denne lille introduksjonen til titallsystemet.

TIPS TIL INTRODUKSJON AV TITALLSYSTEMET

Introdusjon av tiere:

En fin introduksjon er å leke detektiver. Som lærer kan du gjøre det ekstra gøy ved å ta på en hatt, ta med et forstørrelsesglass eller finne andre ting som lager en detektiv (en bart i ansiktet er morsomt for elevene). Spør elevene om hva en detektiv er og ha en samtale om dette. Si at i dag skal alle være detektiver, og oppdraget er å løse et kodemysterium.

Ta frem tre 1-er noomer, hvis dem til elevene, spør hvor mange det er og skriv 3 på tavla. Ta så frem tre 10-er noomer og spør hvor mange det er. De fleste svarer 3 stykk, og noen svarer kanskje 30. Pek på 3-tallet på tavla og spør ”Hvordan kan vi vite om vi har 3 enere eller 3 tiere?” Snakk litt sammen om dette, og fortell så at i matematikk så har vi et kodespråk. For å vise at vi teller 10-ere så skriver vi en 0 bak tallet. Skriv 0-en bak 3-tallet slik at det står 30 på tavla.

Nå er det elevenes tur til å leke detektiver. Legg ni 10-er noomer oppi en eske. Ta frem en elev og la eleven få ta på seg hatten. Eleven skal nå trekke noen 10-er noomer og skrive tallet på tavla. Deretter går turen til neste man. Dette kan gjerne være en konkurranse mellom detektiver og Osgaard.

Tallkort:

Når du etterhvert skal gå videre, er det fint å bruke tallkortene som du finner under ”Kopiperm og trykkemateriell” til venstre. Tallkortene skal klippes opp, og det kan være fint å laminere dem. Hvis du gjorde den rike oppgaven i forrige uke, så vet du hvordan kortene brukes. Her kommer en repetisjon:

Det er viktig at elevene forstår at et tosifret tall består av både tiere og enere. Hvis vi tar bort 2-tallet fra 12, så står det ikke 1 der, men det står 10. Ved å bruke tallkortene lærere elevene dette automatisk. Når vi lager 12, så bruker vi tallkortene 10 og 2. 2-kortet settes over 0 på denne måten:

Introdusjon av tiere og enere:

Når alle elevene har god kontroll på tierne, kan man gå videre til både tiere og enere. Det er da fint å både ha en eske med tiere og enere, og tallkortene printet og laminert.

Det er igjen på tide å være detektiv. Spør elevene hva de tror du skal finne ut av i dag? Etter å ha hørt på noen forslag kan du trekke opp tre 10-er noomer og to 1-er noomer fra boksen. Hvordan tror elevene at man skriver dette tallet? Det er antagelig noen som tror at man skriver 302. Si at dere først skal se på bare 10-er noomene, Vis tallkortene. Hvilket tallkort passer til de tre 10-er noomene (tallkortet 30)? Bruk lærertyggis eller lignende og fest tallkortet på tavla. Spør elevene om de nå kan finne tallkortet som passer 1-er noomene (tallkortet 2. Si at de nå skal få vite om en hemmelighet. På kodespråket/matematikkspråket så setter man tallkortet med enerne over 0-en! Fest tallkortet 2 over 0 i 30:

«Tre tiere og to enere skrives altså som 32!»

Ta frem to elever som har forstått systemet. La den ene eleven være detektiv mens den andre eleven holder boksen med noomer. Eleven som holder boksen skal nå trekke opp 10-er noomer og 1-er noomer fra boksen, og den andre eleven skal bruke tallkortene til å lage tallene.

Ta frem elevene slik at alle får prøvd seg på en eller flere oppgaver hver. Gå så videre til oppgaven under her.

En fin oppgave å gjøre på stasjon/i grupper:

Kopier opp flere sett med tallkort (de kan gjerne være i mindre format), slik at hver gruppe har ett sett med tallkort hver. Hver gruppe får også en boks med noomene 1-9 og ni stk 10-er noomer.

Den ene eleven på gruppen holder esken med noomer mens de andre elevene står i kø foran. Den som holder esken skal trekke opp noen noomer og den første i køen skal bruke tallkortene til å vise hvilket tall det blir. Den som holder esken skal sjekke at svaret er riktig, og deretter får turen til nestemann i køen. Etterhvert om elevene får prøvd på en oppgave så stiller de seg bakerst igjen.

Denne oppgaven er også fin å bruke for å motivere elevene til å bli ferdige med aktivitetene i Mattestreker/på nettbrettet: Så fort elevene er ferdige kan de begynne å ”leke” som i oppgaven ovenfor.

Elevene kan med stor fordel fortsette å gjøre denne oppgaven i ukene som kommer, slik at den blir repetert ofte.

ØKTENE

I økt 1 jobber elevene med antall tiere.

I økt 2 jobber elevene med antall tiere og antall enere som to forskjellige tall.

I Økt 3 jobber elevene med tiere og enere som ett tosifret tall.

I den rike oppgaven i økt 4 jobber elevene med å kjenne igjen og kunne beskrive tosifrede tall. Oppgaven er utformet som et spill inspirert av spillet Fantasi.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

< >