< Tilbake
Skriv Ut

Tema 24: En veldig liten Introduksjon til titallssystemet

Mål

Hovedmål:

  • Forstå forskjellen på hvordan vi bruker tallsymboler for å beskrive tiere og enere (for eksempel at tre tiere skrives 30 mens tre enere skrives 3).

Fokus

Denne uka introduseres elevene for titallsystemet.

Bakgrunnen for at vi velger å introdusere titallsystemet såpass tidlig er at tallene 10-19 ofte oppfattes av elevene som egne tallsymboler (som om tallet 10 var et eget tegn, og ikke som ”titallskoden” 1 tier og 0 enere). Det er vanskelig å forstå denne ”titallskoden” uten å jobbe med ulike antall tiere og enere. For å unngå misoppfatninger begynner vi derfor med denne lille introduksjonen til titallsystemet.

TIPS TIL INTRODUKSJON AV TITALLSYSTEMET

Introdusjon av tiere:

En fin introduksjon er å leke detektiver. Som lærer kan du gjøre det ekstra gøy ved å ta på en hatt, ta med et forstørrelsesglass eller finne andre ting som lager en detektiv (en bart i ansiktet er morsomt for elevene). Spør elevene om hva en detektiv er og ha en samtale om dette. Si at i dag skal alle være detektiver, og oppdraget er å løse et kodemysterium.

Ta frem tre 1-er noomer, hvis dem til elevene, spør hvor mange det er og skriv 3 på tavla. Ta så frem tre 10-er noomer og spør hvor mange det er. De fleste svarer 3 stykk, og noen svarer kanskje 30. Pek på 3-tallet på tavla og spør ”Hvordan kan vi vite om vi har 3 enere eller 3 tiere?” Snakk litt sammen om dette, og fortell så at i matematikk så har vi et kodespråk. For å vise at vi teller 10-ere så skriver vi en 0 bak tallet. Skriv 0-en bak 3-tallet slik at det står 30 på tavla.

Nå er det elevenes tur til å leke detektiver. Legg ni 10-er noomer oppi en eske. Ta frem en elev og la eleven få ta på seg hatten. Eleven skal nå trekke noen 10-er noomer og skrive tallet på tavla. Deretter går turen til neste man. Dette kan gjerne være en konkurranse mellom detektiver og Osgaard.

Tallkort:

Når du etterhvert skal gå videre, er det fint å bruke tallkortene som du finner under ”Kopiperm og trykkemateriell” til venstre. Tallkortene skal klippes opp, og det kan være fint å laminere dem. Hvis du gjorde den rike oppgaven i forrige uke, så vet du hvordan kortene brukes. Her kommer en repetisjon:

Det er viktig at elevene forstår at et tosifret tall består av både tiere og enere. Hvis vi tar bort 2-tallet fra 12, så står det ikke 1 der, men det står 10. Ved å bruke tallkortene lærere elevene dette automatisk. Når vi lager 12, så bruker vi tallkortene 10 og 2. 2-kortet settes over 0 på denne måten:

Introdusjon av tiere og enere:

Når alle elevene har god kontroll på tierne, kan man gå videre til både tiere og enere. Det er da fint å både ha en eske med tiere og enere, og tallkortene printet og laminert.

Det er igjen på tide å være detektiv. Spør elevene hva de tror du skal finne ut av i dag? Etter å ha hørt på noen forslag kan du trekke opp tre 10-er noomer og to 1-er noomer fra boksen. Hvordan tror elevene at man skriver dette tallet? Det er antagelig noen som tror at man skriver 302. Si at dere først skal se på bare 10-er noomene, Vis tallkortene. Hvilket tallkort passer til de tre 10-er noomene (tallkortet 30)? Bruk lærertyggis eller lignende og fest tallkortet på tavla. Spør elevene om de nå kan finne tallkortet som passer 1-er noomene (tallkortet 2. Si at de nå skal få vite om en hemmelighet. På kodespråket/matematikkspråket så setter man tallkortet med enerne over 0-en! Fest tallkortet 2 over 0 i 30:

«Tre tiere og to enere skrives altså som 32!»

Ta frem to elever som har forstått systemet. La den ene eleven være detektiv mens den andre eleven holder boksen med noomer. Eleven som holder boksen skal nå trekke opp 10-er noomer og 1-er noomer fra boksen, og den andre eleven skal bruke tallkortene til å lage tallene.

Ta frem elevene slik at alle får prøvd seg på en eller flere oppgaver hver. Gå så videre til oppgaven under her.

En fin oppgave å gjøre på stasjon/i grupper:

Kopier opp flere sett med tallkort (de kan gjerne være i mindre format), slik at hver gruppe har ett sett med tallkort hver. Hver gruppe får også en boks med noomene 1-9 og ni stk 10-er noomer.

Den ene eleven på gruppen holder esken med noomer mens de andre elevene står i kø foran. Den som holder esken skal trekke opp noen noomer og den første i køen skal bruke tallkortene til å vise hvilket tall det blir. Den som holder esken skal sjekke at svaret er riktig, og deretter får turen til nestemann i køen. Etterhvert om elevene får prøvd på en oppgave så stiller de seg bakerst igjen.

Denne oppgaven er også fin å bruke for å motivere elevene til å bli ferdige med aktivitetene i Mattestreker/på nettbrettet: Så fort elevene er ferdige kan de begynne å ”leke” som i oppgaven ovenfor.

Elevene kan med stor fordel fortsette å gjøre denne oppgaven i ukene som kommer, slik at den blir repetert ofte.

ØKTENE

I økt 1 jobber elevene med antall tiere.

I økt 2 jobber elevene med antall tiere og antall enere som to forskjellige tall.

I Økt 3 jobber elevene med tiere og enere som ett tosifret tall.

I den rike oppgaven i økt 4 jobber elevene med å kjenne igjen og kunne beskrive tosifrede tall. Oppgaven er utformet som et spill inspirert av spillet Fantasi.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: En liten introduksjon til titallssystemet: Tiere

Mål

Elevene skal kunne:

  • Visualisere mengder med hele tiere ved hjelp av ulike modeller.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Hundrerboksen: enkel: Tiere

Mattestreker del 2: En liten introduksjon til titallssystemet: Tiere

Tallrepresentasjoner: Lag tiere

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Under 10

Tallmønstre: Sortere tall (tiere)

Sammenlikning: Under 10

Hundrerboksen: Tiere

Likninger: Under 10

Hundrerboksen: Tiere

Sammenlikning: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: enkel: Tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: En liten introduksjon til titallssystemet: Tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Lag tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sortere tall (tiere)

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: Tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: Tiere

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Under 20

Økt 2: En liten introduksjon til titallssystemet: Tiere og enere

Mål

Elevene skal kunne:

  • Forskjellen på hvordan man skriver et gitt antall tiere til forskjell for et gitt antall enere (under ti) på matematikkspråket.

  • Forklare hvor mange enere det er i et gitt antall hele tiere.

  • Se sammenhengen mellom notasjonen av hele tiere (for eksempel 30) og hvor mange enere det er (telle til 30).

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Tallrepresentasjoner: Med tall, noomer, fingre, terninger, penger, gjenstander og enkelboks

Mattestreker del 2: En liten introduksjon til titallssystemet: Tiere og enere

Gardin: Likninger med store noomer: Tiere og enere

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Under 10

Tallinje: Add og sub under 10

Puslespill: 7-venner

Tallrepresentasjoner: Lag tiere og enere

Likninger: Under 10

Hundrerboksen: Under 30

Gardin: Likninger med store noomer: Tiere og enere

Gardin: Likninger med store noomer: Tiere og enere

Tallrepresentasjoner: Lag tiere og enere

Gardin: Tell penger.: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Med tall, noomer, fingre, terninger, penger, gjenstander og enkelboks

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: En liten introduksjon til titallssystemet: Tiere og enere

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med store noomer: Tiere og enere

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Add og sub under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Puslespill: 7-venner

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Lag tiere og enere

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: Under 30

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med store noomer: Tiere og enere

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med store noomer: Tiere og enere

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Lag tiere og enere

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 20

Økt 3: En liten introduksjon til titallssystemet: Tosifrede tall

Mål

Elevene skal kunne:

  • Med støtte i modell, sette sammen tiere og enere og skrive tallet som hører til.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: Hundrerboksen

Mattesnakk: Tell som noomene

Hundrerboksen: enkel: Tosifrede tall

Mattestreker del 2: En liten introduksjon til titallssystemet: Tosifrede tall

Gardin: Likninger med store noomer: Tiere og enere

Hundrerboksen: Under 80

Gardin: Likninger med store noomer: Tiere og enere

Hundrerboksen: Under 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Under 10

Mengdelinje: Add og sub under 10

Gardin: Likninger med store noomer: Tiere og enere

Hundrerboksen: Under 99

Sammenlikning: Under 20

Tallmønstre: Sortere tall (under 30)

Tallrepresentasjoner: Lag tiere og enere

Likninger: Under 20, ingen tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Hundrerboksen

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Tell som noomene

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: enkel: Tosifrede tall

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: En liten introduksjon til titallssystemet: Tosifrede tall

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med store noomer: Tiere og enere

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: Under 80

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med store noomer: Tiere og enere

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: Under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Add og sub under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med store noomer: Tiere og enere

< Tilbake
Skriv Ut

Hundrerboksen: Under 99

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sortere tall (under 30)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallrepresentasjoner: Lag tiere og enere

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Under 20, ingen tierovergang

Økt 4: Rik oppgave: Titallsfantasi

Mål

Elevene kan omforme et tosifret tall til en selvvalgt konkret representasjon, og motsatt vei, de kan lage et tosifret tall av en konkret representasjon.

  • Elevene kan uttale tosifrede tall.

Ekstra utstyr

  • Tallkortene som du finner til høyre. Tallkortene klippes opp, og hver gruppe med 4 elever får ett sett hver. Det kan være lurt å printe tallkortene på tykkere papir eller lime et ekstra ark bak på tallkortene slik at det ikke er mulig å se tallene gjennom arket.

  • Noomstaver. Fordel noomstavene jevnt slik at alle gruppene har så mange noomstaver som mulig.

  • Skrivesaker.

Fokus

Beskrivelse

Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.

Dette er et spill som er inspirert av spillet Fantasi, og tallkortene er spillkort. Elevene deles i grupper på 4 elever i hver gruppe.

Elevene skal etter tur trekke et kort, og deretter forklare for de andre på laget hvilket tall som står på kortet. Men pass på: Det er ikke lov å si hvilket tall det er eller tegne tallsymboler!

For å forklare tallet kan elevene bruke noomstaver, tegning (de kan tegne noomer eller andre mengder, men ikke skrive tall), fingre eller annet de kommer på.

Rik oppgave: Titallsfantasi

Kopiperm: Tallkort til titallsfantasi

< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Titallsfantasi

Introduksjon av oppgaven:

Elevene deles først i par. Deretter går to og to par sammen slik at hele klassen er delt i grupper på 4.

Elevene i ett elevpar er på samme lag, og sammen spiller de mot det andre elevparet på gruppen sin.

Gruppene får utdelt tallkort, noomstaver og skrivesaker.

Tallkortene legges i en bunke med tallene vendt ned mot pulten.

Slik er spillets gang:

  • La oss si at det er elevpar 1 sin tur.

    • Først av alt startes tiden. Tiden er 60 sekunder. Enten kan læreren ta tiden, eller så kan elevene selv ta tiden ved å bruke klokka på nettbrettet.
  • Elev 1 i elevpar 1 trekker et tallkort som den ikke viser til noen.

  • Eleven skal nå beskrive tallet til andre eleven i paret sitt (elev 2 i elevpar 1).

  • Eleven kan bruke både noomstaver, tegne mengder, bruke fingre eller si feks "fire tiere" for å beskrive 40. Men OBS: Elev 1 har ikke lov til å si hvilket tall det er eller skrive selve tallet.

  • Elev 2 i elevpar 1 prøver å gjette hvilket tall det er.

  • Så fort elev 2 har gjettet riktig, trekker elev 1 et nytt tallkort.

  • Slik fortsetter spillet helt til de 60 sekundene er brukt opp. Da skriver elevparet ned hvor mange poeng de fikk denne runden. Hvert riktige svar gir 1 poeng.

    • Deretter er det elevpar 2 sin tur. Klokka startes for å telle ned 60 sekunder, og elev 1 i elevpar to trekker et kort. Deretter fortsetter spillet med punktene over.
  • Når det er elevpar 1 sin tur igjen, så byttes rollene. Nå er det elev 2 som skal trekke kort mens det er elev 1 som gjetter.

  • På denne måten bytter elevene i begge elevparene på å trekke kort og gjette, runde for runde.

  • Vinneren av spillet er den som har flest poeng etter et forhåndsbestemt antall runder (feks 4 runder på hvert elevpar, som er det samme som at hver elev i gruppen får trekke kort to runder hver).

  • Deretter kan man for eksempel bytte grupper, og spille en gang til.

Lav inngangsterskel:

Ta frem en elev og spill spillet sammen med denne eleven, mens du forklarer regler og de andre elevene ser på.

Ta så frem 4 elever, del dem i to grupper, og la dem spille et par runder mens de andre ser på. Vis hvordan man kan telle ned tid på nettbrettet.

Neste nivå:

  • Del elevene inn i elevpar og sett deretter sammen to og to par sammen slik at hele klassen er delt i grupper på 4.

  • Du kan også la elevene selv velge hvilket elevpar de vil konkurrere om.

  • Del ut tallkortene, noomstaver og tegnesaker. Leg tallkortene i en bunke med tallene vendt ned mot pulten.

  • Gjør klar nettbrettene til tidtaking, og sett deretter i gang spillet.

Åpen utgang:

  • La elevene lage tallkort selv! De kan lage så høye tall de vil, brøker og desimaltall, alt etter hvor mye de kan. Utfordringene er uendelig.
< Tilbake
Skriv Ut

Kopiperm: Tallkort til titallsfantasi