Hovedmål:
Denne uka skal elevene automatisere alle addisjoner og subtraksjoner under 10. De fleste av disse kan nok elevene allerede, men det er også noen nye. De nye er +2, -2, +3 og -3 i følgende uttrykk:
6 + 2 =
7 + 2 =
8 – 2 =
9 – 2 =
4 + 3 =
6 + 3 =
7 – 3 =
9 – 3 =
I tillegg introduserer vi begrepet dobling, og elevene skal lære seg 1+1, 2+2, 3+3 og 4+4. Dobling, da også halvering, blir tatt opp igjen i uke 29. Det går derfor greit om ikke alle elevene henger helt med på tanken om dobling, men de bør likevel automatisere doblingene under 10.
I økt 1 jobber elevene med +2 og -2. Start gjerne økten med å repetere 5+2 og 7-2.
I økt 2 jobber elevene med +3 og -3. Start gjerne økten med å repetere 5+3 og 8-3.
I økt 3 jobber elevene med doblinger under 10.
Den rike oppgaven i økt 4 er en lek med tall hvor temaet er +2, -2, +3 og -3. Elevene skal bruke terninger, tallkort (som du finner under fanen Kopikort og trykkemateriell) og et ark du skriver ut.