Tema 21: Regnefakta: +2, +3, -2, -3 og dobling under 10

Mål

Hovedmål:

  • Automatisere addisjon, subtraksjon og dobling med små tall.

Fokus

Denne uka skal elevene automatisere alle addisjoner og subtraksjoner under 10. De fleste av disse kan nok elevene allerede, men det er også noen nye. De nye er +2, -2, +3 og -3 i følgende uttrykk:

  • 6 + 2 =

  • 7 + 2 =

  • 8 – 2 =

  • 9 – 2 =

  • 4 + 3 =

  • 6 + 3 =

  • 7 – 3 =

  • 9 – 3 =

I tillegg introduserer vi begrepet dobling, og elevene skal lære seg 1+1, 2+2, 3+3 og 4+4. Dobling, da også halvering, blir tatt opp igjen i uke 29. Det går derfor greit om ikke alle elevene henger helt med på tanken om dobling, men de bør likevel automatisere doblingene under 10.

I økt 1 jobber elevene med +2 og -2. Start gjerne økten med å repetere 5+2 og 7-2.

I økt 2 jobber elevene med +3 og -3. Start gjerne økten med å repetere 5+3 og 8-3.

I økt 3 jobber elevene med doblinger under 10.

Den rike oppgaven i økt 4 er en lek med tall hvor temaet er +2, -2, +3 og -3. Elevene skal bruke terninger, tallkort (som du finner under fanen Kopikort og trykkemateriell) og et ark du skriver ut.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

< >