< Tilbake
Skriv Ut

Tema 21: Regnefakta: +2, +3, -2, -3 og dobling under 10

Mål

Hovedmål:

  • Automatisere addisjon, subtraksjon og dobling med små tall.

Fokus

Denne uka skal elevene automatisere alle addisjoner og subtraksjoner under 10. De fleste av disse kan nok elevene allerede, men det er også noen nye. De nye er +2, -2, +3 og -3 i følgende uttrykk:

  • 6 + 2 =

  • 7 + 2 =

  • 8 – 2 =

  • 9 – 2 =

  • 4 + 3 =

  • 6 + 3 =

  • 7 – 3 =

  • 9 – 3 =

I tillegg introduserer vi begrepet dobling, og elevene skal lære seg 1+1, 2+2, 3+3 og 4+4. Dobling, da også halvering, blir tatt opp igjen i uke 29. Det går derfor greit om ikke alle elevene henger helt med på tanken om dobling, men de bør likevel automatisere doblingene under 10.

I økt 1 jobber elevene med +2 og -2. Start gjerne økten med å repetere 5+2 og 7-2.

I økt 2 jobber elevene med +3 og -3. Start gjerne økten med å repetere 5+3 og 8-3.

I økt 3 jobber elevene med doblinger under 10.

Den rike oppgaven i økt 4 er en lek med tall hvor temaet er +2, -2, +3 og -3. Elevene skal bruke terninger, tallkort (som du finner under fanen Kopikort og trykkemateriell) og et ark du skriver ut.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Regnefakta: +2 og -2

Mål

Elevene skal kunne:

  • Automatisere addisjon og subtraksjon med tallet 2 (for tall under 10).

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: Sammenhengen mellom + og - (+2,-2,-3)

Mengdelinje: Med noomer, tall og subtraksjonsrør til høyre

Mattestreker del 2: Regnefakta: +2 og -2

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Regnefakta: +2 og -2

Butikk: Sum av 2 priser (under 10)

Puslespill: 7-venner

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Regnefakta: +2 og -2

Butikk: Sum av 2 priser (under 10)

Tallmønstre: Sortere tall (under 9)

Gardin: Tell penger.: Under 15

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Regnefakta: +2 og -2

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Sammenhengen mellom + og - (+2,-2,-3)

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Med noomer, tall og subtraksjonsrør til høyre

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Regnefakta: +2 og -2

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Regnefakta: +2 og -2

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av 2 priser (under 10)

< Tilbake
Skriv Ut

Puslespill: 7-venner

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Regnefakta: +2 og -2

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av 2 priser (under 10)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sortere tall (under 9)

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 15

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Regnefakta: +2 og -2

Økt 2: Regnefakta: +3 og -3

Mål

Elevene skal kunne:

  • Automatisere addisjon og subtraksjon med tallet 3 (for tall under 10).

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: Flerledded addisjon (+3)

Mengdelinje: Med noomer, tall og subtraksjonsrør til høyre

Mattestreker del 2: Regnefakta: +3 og -3

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Regnefakta: +3 og -3

Butikk: Sum av 2 priser (under 10)

Tallskriving: 8 og 9

Mengdelinje: Add og sub med base 5

Puslespill: 8-venner

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Regnefakta: +3 og -3

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Regnefakta: +3 og -3

Fingre: Under 9

Tallninja: Under 10

Butikk: Sum av 2 priser (under 10)

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Flerledded addisjon (+3)

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Med noomer, tall og subtraksjonsrør til høyre

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Regnefakta: +3 og -3

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Regnefakta: +3 og -3

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av 2 priser (under 10)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallskriving: 8 og 9

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Add og sub med base 5

< Tilbake
Skriv Ut

Puslespill: 8-venner

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Regnefakta: +3 og -3

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Regnefakta: +3 og -3

< Tilbake
Skriv Ut

Fingre: Under 9

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Under 10

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av 2 priser (under 10)

Økt 3: Regnefakta: Dobbelt (under 10)

Mål

Elevene skal kunne:

  • Ved hjelp av modell, benytte dobling som strategi ved addisjon av tall under 5.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: Dobling

Mengdelinje: Med noomer, tall og subtraksjonsrør til høyre

Tallvenner: Med noomer

Mattestreker del 2: Regnefakta: Dobbelt (under 10)

Tallvenner: Dobbelt

Mengdelinje: Regnefakta: +2 og -2

Puslespill: 9-venner

Tallskriving: 6 til 9

Tallvenner: Dobbelt

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Regnefakta: +2 og -2

Butikk: Sum av 2 priser (under 10)

Gardin: Tell penger.: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Dobling

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Med noomer, tall og subtraksjonsrør til høyre

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Med noomer

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Regnefakta: Dobbelt (under 10)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Dobbelt

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Regnefakta: +2 og -2

< Tilbake
Skriv Ut

Puslespill: 9-venner

< Tilbake
Skriv Ut

Tallskriving: 6 til 9

< Tilbake
Skriv Ut

Tallvenner: Dobbelt

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Regnefakta: +2 og -2

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av 2 priser (under 10)

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 20

Økt 4: Rik oppgave: Lek med tall

Mål

Elevene kan doble, legge til og trekke fra 2 og 3.

Ekstra utstyr

  • Tallkort med tallene 0 – 9 til hvert elevpar (du finner disse tallkortene under fanen Kopiperm og trykkemateriell). Den kan være lurt å laminere disse kortene da du også får bruk for dem når titallssystemet introduseres og videre.

  • En terning til hvert elevpar.

  • Et A4-ark til å legge tallkortene på, ett til hvert elevpar. Arket hjelper elevene med å huske hvilke regnestykker de skal jobbe med. Du finner arket til høyre på denne siden hvor det står Kopiperm: Lek med tall (trykk der det står PDF, og arket blir lastet ned til pcen din).

Fokus

Beskrivelse

Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.

Elevene skal jobbe i par. Ved oppstart har hvert elevpar 9 tallkort, et tallkort med hvert av tallene 0 – 9, en terning og et ark med regnstykker.

Elevene skal nå jobbe sammen og øve på å subtrahere 2 og 3, samt å addere 2 og 3.

Oppgaven bygges opp i vanskegrad og kompleksitet. Etter hvert skal elevene bruke flere tallkort.

Rik oppgave: Lek med tall

Kopiperm: Lek med tall

< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Lek med tall

Introduksjon av oppgaven:

I denne oppgaven skal elevene deles i par og deretter jobbe med tallkortene. Hvert elevpar får 10 tallkort hver (tallkort med hvert av tallene 0-9) et ark med regnestykkene og en terning. Parene skal jobbe med å trekke fra og legge til 2 og 3. Senere skal de også doble.

Lav inngangsterskel:

  • Del ut 10 tallkort, ark med regneoppgaver og en terning til hvert elevpar.

  • Tallkortene legges på pulten slik at tallene vises.

  • Læreren tar fram arket med regnestykkene i samlet klasse (på prosjektor – eller skriv oppgavene på tavla slik de er vist på arket elevene får utdelt). Ta en prøverunde i fellesskap av aktiviteten slik den er beskrevet i de to neste kulepunktene.

  • Elev 1 kaster terningen. Eleven skal plassere terningen sin på A4-arket på de plassene som er mulig når målet er å få et svar som er ett av tallene 0 - 9.

  • Et eksempel: Eleven kaster 4. Dette tallet kan legges i alle rutene på arket. Eleven legger det først i øverste rute og leser regnestykket høyt til medeleven sin: «4 pluss 2 er 6». Elev 1 tar kortet med 6 på og legger foran seg. Så flytter eleven 4-tallet videre til neste ledige rute, og leser: «4 pluss 3 er 7». Elev 1 tar kortet med 7 på og legger foran seg. Slik fortsetter eleven til en er ferdig. Tallet 4 ga elev 1 fire kort.

  • NB! Hvis en for eksempel kaster 2, må eleven reflektere over at det ikke kan plasseres i den nederste ruten, fordi svaret ikke er et tall mellom 0 – 9. Denne gangen fikk en bare trekke tre tallkort.

  • Kortene elev 1 fikk legges tilbake på bordet.

  • Elev 2 trekker et kort og gjør det samme som elev 1 gjorde.

  • Slik går aktiviteten på omgang.

Neste nivå:

  • Elevene fortsetter aktiviteten som beskrevet over, men nå skal de i tillegg doble tallet på terningen og ta tallkortet som gir riktig svar (hvis tallkortet eksisterer).

  • NB! Dette gir doblinger med 10 og over (5+5 og 6+6). De elevene som ikke mestrer dette kan gå videre til neste punkt (den åpne utgangen).

Åpen utgang:

  • Når elevene har jobbet en stund med oppgaven over kan de få følgende problemstilling å gruble på: Hvis det er om å gjøre å kunne trekke flest kort når en har kastet en terning – hvilket tall bør en da kaste? Eller sagt med andre ord: Hvilket tall på terningen gir flest tallkort?
< Tilbake
Skriv Ut

Kopiperm: Lek med tall