Tema 35: Penger 1 – 20 kr (med tierovergang)

Mål

Hovedmål:

  • Forklare hvordan verdien av en vare og vekslepenger er den samme som pengene man betalte med.

Fokus

Denne uken jobber elevene med det samme som i uke 19 og 28, men denne gangen vil både summer og vekslinger inkludere tierovergang. Dette er med på å forsterke addisjon og subtraksjon med tierovergang som elevene har jobbet med de siste tre ukene.

I tillegg til å jobbe med konkreter som mynter og lekepenger, er det nyttig å bruke øvingslabber som Vekslingsmaskinene og Sammenligning. I tillegg er det et bilde i Mattesnakk som viser Tri sammen med mynter og sedler. Bruk gjerne dette bildet flere ganger for å snakke om ulike aspekter av temaet penger. Teksten som følger videre her er et utdrag av av teksten for uke 28, og inneholder også et forslag til bruk av øvingslabben Sammenligning:

«Det er to hovedfokus:

  • Å forstå verdien av myntene.

  • Å forstå at varer også har en verdi på lik linje med penger, og at den samlede summen av varer og penger gir noe vi har valgt å kalle "min formue" eller "verdien av det jeg har".

Det er forståelsen av at en vare har en verdi på lik linje med en pengesum, og at det er verdien av varen sammen med verdien av pengesummen som gir den totale verdien man har når man går ut av butikken, som kan være vanskelig for elevene å forstå. Eller sagt med andre ord:

Sum av penger inn i butikken = sum av varer + penger ut av butikken

For å illustrere dette er det fint å bruke øvingslabben Sammenligning. Under ser du bilder som illustrerer hvordan du kan bruke den.

På den venstre sida har man pengene man har med seg inn i butikken/på handleturen.

På høyre side er det man skal ha med seg ut av butikken. Først kjøper man en vare.

Man kan bruke røntgenmaskinen for å se pengeverdien av varen man har kjøpt. Det er lurt å bruke denne i de første oppgavene. Etterhvert som elevene forstår dette er det lurt å få barna til å forestille seg pengeverdien selv, uten å bruke røntgenmaskinen som hjelp.

Er handelen ferdig eller skal vi ha igjen vekslepenger? Handelen er gyldig og både butikken og kunden er fornøyde når det er likt på begge sider. Da er det sånn at man har med seg den samme verdien ut av butikken som den man hadde med seg inn. Det kan hende noen elever føler det er "urettferdig" fordi butikken har flere penger nå enn i sted. Da er det viktig å presisere at butikken har solgt/"mistet" varen. Butikken har derfor mer verdier i penger, men mindre verdier i varer.

Det kan være lurt å bruke røntgenmaskinen til slutt for å vise at det er samme verdi på hver side.

Lag gjerne oppgaver til elevene i denne øvingslabben som de kan gjøre på nettbrettet sitt. Et eksempel er: "Ida kjøper en presang til Ole (bruk gjerne navn fra klassen). Hun har med seg 28 kroner inn i butikken og kjøper en gave som koster 3 kroner. Hvor mye penger får hun tilbake?" Be elevene vise oppgaven i øvingslabben.

Elevene kan gjerne jobbe i par med de første oppgavene, og deretter jobbe alene med noen nye oppgaver etterpå. Til slutt kan de jobbe i par igjen med noen helt nye oppgaver. Denne strategien (i par - alene - i par) gir et ekstra stort læringsutbytte hos elevene fordi de svake elevene først får litt hjelp til å komme i gang (samtidig som de sterkeste får øvd seg på å forklare), deretter får alle litt tid til å tenke gjennom noen oppgaver alene og blir dermed mer forberedt og har mer å bidra med når de så jobber i par igjen.

I økt 1 jobber elevene med å summere enten penger alene eller verdien av flere varer alene (addisjon med tierovergang). Dette er første steget på veien for å forstå kjøps- og salgssituasjoner.

I økt 2 jobber elevene med å summere verdien av både penger og varer sammen (addisjon med tierovergang). Dette er andre steget på veien for å forstå kjøps- og salgssituasjoner.

I økt 3 jobber elevene med konkrete kjøps- og salgssituasjoner hvor temaet er å gi igjen veksel (subtraksjon med tierovergang). I tillegg til øvingslabben Sammenligning er det en fin Vekslings-øvingslabb og også quizer med veksling som elevene kan jobbe med.

Den rike oppgaven i økt 4 er spill hvor de skal kjøpe og selge kort. Vinneren er den som først får 4 kort av samme sort.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

< >