< Tilbake
Skriv Ut

Tema 35: Penger 1 – 20 kr (med tierovergang)

Mål

Hovedmål:

  • Forklare hvordan verdien av en vare og vekslepenger er den samme som pengene man betalte med.

Fokus

Denne uken jobber elevene med det samme som i uke 19 og 28, men denne gangen vil både summer og vekslinger inkludere tierovergang. Dette er med på å forsterke addisjon og subtraksjon med tierovergang som elevene har jobbet med de siste tre ukene.

I tillegg til å jobbe med konkreter som mynter og lekepenger, er det nyttig å bruke øvingslabber som Vekslingsmaskinene og Sammenligning. I tillegg er det et bilde i Mattesnakk som viser Tri sammen med mynter og sedler. Bruk gjerne dette bildet flere ganger for å snakke om ulike aspekter av temaet penger. Teksten som følger videre her er et utdrag av av teksten for uke 28, og inneholder også et forslag til bruk av øvingslabben Sammenligning:

«Det er to hovedfokus:

  • Å forstå verdien av myntene.

  • Å forstå at varer også har en verdi på lik linje med penger, og at den samlede summen av varer og penger gir noe vi har valgt å kalle "min formue" eller "verdien av det jeg har".

Det er forståelsen av at en vare har en verdi på lik linje med en pengesum, og at det er verdien av varen sammen med verdien av pengesummen som gir den totale verdien man har når man går ut av butikken, som kan være vanskelig for elevene å forstå. Eller sagt med andre ord:

Sum av penger inn i butikken = sum av varer + penger ut av butikken

For å illustrere dette er det fint å bruke øvingslabben Sammenligning. Under ser du bilder som illustrerer hvordan du kan bruke den.

På den venstre sida har man pengene man har med seg inn i butikken/på handleturen.

På høyre side er det man skal ha med seg ut av butikken. Først kjøper man en vare.

Man kan bruke røntgenmaskinen for å se pengeverdien av varen man har kjøpt. Det er lurt å bruke denne i de første oppgavene. Etterhvert som elevene forstår dette er det lurt å få barna til å forestille seg pengeverdien selv, uten å bruke røntgenmaskinen som hjelp.

Er handelen ferdig eller skal vi ha igjen vekslepenger? Handelen er gyldig og både butikken og kunden er fornøyde når det er likt på begge sider. Da er det sånn at man har med seg den samme verdien ut av butikken som den man hadde med seg inn. Det kan hende noen elever føler det er "urettferdig" fordi butikken har flere penger nå enn i sted. Da er det viktig å presisere at butikken har solgt/"mistet" varen. Butikken har derfor mer verdier i penger, men mindre verdier i varer.

Det kan være lurt å bruke røntgenmaskinen til slutt for å vise at det er samme verdi på hver side.

Lag gjerne oppgaver til elevene i denne øvingslabben som de kan gjøre på nettbrettet sitt. Et eksempel er: "Ida kjøper en presang til Ole (bruk gjerne navn fra klassen). Hun har med seg 28 kroner inn i butikken og kjøper en gave som koster 3 kroner. Hvor mye penger får hun tilbake?" Be elevene vise oppgaven i øvingslabben.

Elevene kan gjerne jobbe i par med de første oppgavene, og deretter jobbe alene med noen nye oppgaver etterpå. Til slutt kan de jobbe i par igjen med noen helt nye oppgaver. Denne strategien (i par - alene - i par) gir et ekstra stort læringsutbytte hos elevene fordi de svake elevene først får litt hjelp til å komme i gang (samtidig som de sterkeste får øvd seg på å forklare), deretter får alle litt tid til å tenke gjennom noen oppgaver alene og blir dermed mer forberedt og har mer å bidra med når de så jobber i par igjen.

I økt 1 jobber elevene med å summere enten penger alene eller verdien av flere varer alene (addisjon med tierovergang). Dette er første steget på veien for å forstå kjøps- og salgssituasjoner.

I økt 2 jobber elevene med å summere verdien av både penger og varer sammen (addisjon med tierovergang). Dette er andre steget på veien for å forstå kjøps- og salgssituasjoner.

I økt 3 jobber elevene med konkrete kjøps- og salgssituasjoner hvor temaet er å gi igjen veksel (subtraksjon med tierovergang). I tillegg til øvingslabben Sammenligning er det en fin Vekslings-øvingslabb og også quizer med veksling som elevene kan jobbe med.

Den rike oppgaven i økt 4 er spill hvor de skal kjøpe og selge kort. Vinneren er den som først får 4 kort av samme sort.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1: Penger 1 – 20 kr (tierovergang): Hvor mye blir det til sammen?

Mål

Elevene skal kunne:

  • Forklare ordene færrest og tilsammen.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Vekslingsautomat: flere mynter: Med mynter 1, 5, 10, 20 og sedler 50, 100, 200

Vekslingsautomat: 2 varer: Med mynter 1, 5, 10 og 20 og sedler 50, 100, 200

Mattestreker del 2: Penger 1 – 20 kr (tierovergang): Hvor mye blir det til sammen?

Butikk: Sum av 2 priser (under 20)

Gardin: Tell penger.: Under 20

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag summen med færrest mulig mynter

Mengdelinje: Subtraksjon mellom 19 og 29

Likninger: Sub og add med tierovergang

Butikk: Sum av 2 priser (under 20)

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 20-x

Butikk: Sum av 2 priser (under 20)

Gardin: Tell penger.: Under 20

Likninger: Sub og add med tierovergang

Klokka: Still klokka (kvarter)

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Med mynter 1, 5, 10, 20 og sedler 50, 100, 200

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: 2 varer: Med mynter 1, 5, 10 og 20 og sedler 50, 100, 200

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Penger 1 – 20 kr (tierovergang): Hvor mye blir det til sammen?

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av 2 priser (under 20)

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag summen med færrest mulig mynter

< Tilbake
Skriv Ut

Mengdelinje: Subtraksjon mellom 19 og 29

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Sub og add med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av 2 priser (under 20)

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: 20-x

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Sum av 2 priser (under 20)

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Sub og add med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Klokka: Still klokka (kvarter)

Økt 2: Penger 1 – 20 kr (tierovergang): Verdi

Mål

Elevene skal kunne:

  • Forklare verdien av de forskjellige myntene vi bruker.

  • Forklare at tallet på prislappen av en vare viser varens verdi.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: Penger

Sammenligning: Med noomer, penger, tall og gaver

Mattestreker del 2: Penger 1 – 20 kr (tierovergang): Verdi

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag summen med færrest mulig mynter

Gardin: Tell penger.: Under 20

Butikk: 2 varer - Hvor mye har jeg igjen? (20)

Tallinje: Under 20

Likninger: Sub og add med tierovergang

Tallninja: Under 100

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon med tierovergang: Store trekk

Sammenlikning: Under 100

Klokka: Still klokka (kvarter)

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

Likninger: Sub og add med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Penger

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenligning: Med noomer, penger, tall og gaver

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Penger 1 – 20 kr (tierovergang): Verdi

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: flere mynter: Lag summen med færrest mulig mynter

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: 2 varer - Hvor mye har jeg igjen? (20)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Sub og add med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon med tierovergang: Store trekk

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Klokka: Still klokka (kvarter)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sorter tall (under 100)

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Sub og add med tierovergang

Økt 3: Penger 1 – 20 kr (tierovergang): Min formue (butikk)

Mål

Elevene skal kunne:

  • Vise at verdien av en vare og vekslepenger er den samme som pengene man betalte med.

  • Forklare forskjell på den samlede verdien man har igjen etter et kjøp og vekslepengene man har igjen etter et kjøp.

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Sammenligning: Med noomer, penger, tall og gaver

Vekslingsautomat: 1 vare: Med mynter 1, 5, 10 og 20 og sedler 50, 100, 200

Bilder til smartboard: Bilde

Mattestreker del 2: Penger 1 – 20 kr (tierovergang): Min formue (butikk)

Butikk: 2 varer - Hvor mye har jeg igjen? (20)

Likninger: Sub og add med tierovergang

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon (store og små trekk)

Sammenlikning: Under 21

Sammenligning: Likninger

Butikk: 2 varer - Hvor mye har jeg igjen? (20)

Gardin: Tell penger.: Under 20

Butikk: 2 varer - Hvor mye har jeg igjen? (20)

Likninger: Sub og add med tierovergang

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Sub og add med tierovergang

Tallmønstre: Sortere tall (under 100)

Tallninja: Under 100

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenligning: Med noomer, penger, tall og gaver

< Tilbake
Skriv Ut

Vekslingsautomat: 1 vare: Med mynter 1, 5, 10 og 20 og sedler 50, 100, 200

< Tilbake
Skriv Ut

Bilder til smartboard: Bilde

< Tilbake
Skriv Ut

Mattestreker del 2: Penger 1 – 20 kr (tierovergang): Min formue (butikk)

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: 2 varer - Hvor mye har jeg igjen? (20)

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Sub og add med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Subtraksjon (store og små trekk)

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Under 21

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenligning: Likninger

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: 2 varer - Hvor mye har jeg igjen? (20)

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Tell penger.: Under 20

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: 2 varer - Hvor mye har jeg igjen? (20)

< Tilbake
Skriv Ut

Likninger: Sub og add med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Sub og add med tierovergang

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Sortere tall (under 100)

< Tilbake
Skriv Ut

Tallninja: Under 100

Økt 4: Rik oppgave: Vekslespill

Mål

Elevene skal kunne veksle penger opp til 20 i en kjøp- og salgsituasjon.

Ekstra utstyr

  • Arkene som heter «Pengespill». Du finner arkene under fanen ”kopiperm og trykkemateriell” i lærerveiledningen. Hver gruppe på 3 elever skal ha ett ark hver. Elevene kan selv klippe ut kortene fra arket, eller du kan gjøre dette i forkant selv.

  • Mynter. Hvis skolen ikke har nok «lekepenger» finner du mynter du kan skrive ut og klippe under fanen ”kopiperm og trykkemateriell”. Pdf´en heter «penger». Det kan være lurt å skrive disse ut på et tykkere ark enn vanlig og/eller laminere dem. Hvis ikke blir de veldig vanskelige å bruke, og i tillegg går de fort i stykker. Hver gruppe med 3 elever trenger:

  • 2 stk 20-kroninger

  • 2 stk 10-kroninger

  • 2 stk 5-kroninger

  • 8 stk 1-kroninger (det kan være lurt å ha endel ekstra kronestykker tilgjengelig for de elevene som synes vekslingen er vanskelig).

Fokus

Beskrivelse

Beskrivelse Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.

Elevene skal jobbe i grupper på 3 elever. En elev er butikksjef, og de to andre er kunder. Disse skal kjøpe og selge kort med butikksjefen.

Nede i høyre hjørne på hvert er det et symbol. Spilleren som vinner er den som først får 4 kort med samme symbol, for eksempel disse:

Rik oppgave: Vekslespill

< Tilbake
Skriv Ut

Rik oppgave: Vekslespill

Introduksjon av oppgaven:

Kortene som brukes har både en pris/verdi (nederst i midten på kortet) og et symbol (nederst til høyre på kortet):

Målet med spillet er å få 4 kort med samme symbol:

  • Elevene deles inn i grupper på 3 elever.

  • (Hvis det ikke går opp med grupper på 3, kan noen av gruppene også være 4. De trenger da litt flere spillekort og en ekstra 20-kroning, en ekstra 10-kroning, en ekstra 5-kroning og 4 ekstra 1-kroninger.)

  • Hver gruppe får utdelt kortene (ett ark pr gruppe, enten klippet opp på forhånd eller elevene klipper dem selv) og følgende mynter:

    • 2 stk 20-kronginger

    • 2 stk 10-kroninger

    • 2 stk 5-kroninger

    • 8 stk 1-kroninger

Spillets gang:

  • Kortene blandes godt.

  • Det velges en butikksjef på gruppa. De to andre er kundene.

  • Butikksjefen sitter på en side av pulten, mens kundene sitter på den andre siden (rett ovvenfor butikksjefen).

  • Butikksjefen får alle pengene og alle kortene.

  • Butikksjefen deler ut følgende til hver av de andre elevene:

    • 4 stk kort

    • 1 stk 20-kronging

    • 1 stk 10-kroninger

  • Butikksjefen skal da sitte igjen med resten av kortene og alle 5- og 1-kroningene.

  • Nå skal kundene etter tur kjøpe og selge kort med butikksjefen. Kunde 1 begynne med å selge ett kort til butikksjefen og deretter kjøpe ett kort fea kjøpmannen. Deretter er det kunde 2 sin tur.

  • Vinneren er den kunden som først får 4 kort med likt symbol.

Når spillet er ferdig, kan man bytte på rollene slik at en av kundene nå blir butikksjef. Det er lurt å spille minimum 3 ganger slik at alle elevene får være butikksjef en gang hver.

Lav inngangsterskel:

  • Vis kortene til elevene.

  • Forklar reglene i spillet.

  • Ta så opp en gruppe med 3 elever, som prøver å spille mens resten av klassen ser på. Veiled dem underveis.

  • Når elevene har klart å selge og kjøpe noen kort av hverandre, deler man klassen inn i grupper på 3 elever, og begynner som beskrevet over.

Forenkling: Hvis noen grupper synes det er vanskelig, kan du gi dem flere 1-kroninger. Da blir det enklere å veksle.

Neste nivå og åpen utgang:

Siden denne oppgaven er et spill, og spillet tar ganske lang tid, er det ikke nødvendig med flere nivåer. Men hvis det er noen elever som synes det blir for enkelt, kan de utforske følgende oppgaver:

  • Hvor lite vekslepenger (1-kroninger og 5-kroninger) er det mulig å spille med?

  • Hvorfor er det enklere å spille hvis man har flere vekslepenger (1-kroninger og 5-kroninger)?

  • Hva er den billigste summen man kan lage av 4 kort med samme symbol?

  • Hva er den dyreste summen man kan lage av 4 kort med samme symbol?

  • Hva er det ikke så lurt å gjøre når man vil vinne spillet?

  • Hvilke strategier er lure å bruke når man vil vinne spiller?