Tema 22: Tallene fra 6 til 9: Tallinjen og subtraksjonsstrategier

Mål

Hovedmål:

  • Bruke hensiktsmessige strategier for å løse addisjons- og subtraksjonsoppgaver med tall under 10.

Fokus

Denne uka introduseres elevene for tallinjen. I øvingslabben er tallinjen loddrett, mens i Mattestreker er tallinjen vannrett slik som er vanlig.

I tillegg til tallinja møter elevene to forskjellige subtraksjonsstrategier:

  • ”Trekke fra toppen” som man bruker ved små trekk.

  • ”Trekke fra bunnen” som man bruker ved store trekk.

Hensikten med disse to strategien vil bli mer synlig når elevene jobber med høyere tall, så for å forklare disse to strategiene bruker jeg nå et eksempel med et høyt tall.

Små trekk betyr at man trekker fra noe lite. For eksempel i oppgaven

100 – 2 =

så er 2-tallet et lite tall, og dette er dermed subtraksjon med små trekk. Når man skal regne ut 100 – 2 så trekker man fra toppen. Det betyr at man begynner med hundre og tar bort 2 slik at man får 100, 99, 98.

Dette bildet viser et eksempel på små trekk fra Mattestreker:

Store trekk og strategien vi bruker her er det som er litt forskjellig fra hvordan vi pleier å tenke om subtraksjon. Store trekk betyr at man trekker fra noe stort, for eksempel:

100 – 88 =

Her er 88 et stort tall i forhold til 100, og man har dermed subtraksjon med store trekk. De fleste bruker automatisk strategien ”trekke fra bunnen” når de skal trekke fra noe stort, men de færreste er bevisste på at de gjør det. For elevene sin del er denne bevisstgjøringen veldig viktig. Jeg skal nå forklare hva å ”trekke fra bunnen” betyr.

I oppgaven 100 – 88 så pleier vi ikke å starte på 100 og deretter telle oss nedover til 12. Istedenfor starter vi på 88 og teller oss oppover til 100. Dette er fordi 88 er nærmere 100 enn 0. Det vi egentlig gjør når vi teller oppover på denne måten, er å trekke vekk de nederste 88, slik at vi deretter står igjen med det som er mellom 88 og 100. Og det er disse vi teller når vi teller oppover. Altså vi trekker fra bunnen.

Dette bildet viser et eksempel på store trekk fra Mattestreker:

I økt 1 jobber elevene tallinjen. Det er en egen øvingslabb for dette.

I økt 2 jobber elevene subtraksjonsstrategier ved små og store trekk. Det er veldig fint å bruke øvingslabben Mengdelinje her. I den øvingslabben kan man selv velge om man vil trekke fra toppen eller trekke fra bunnen.

Økt 3 er en repetisjonsøkt for tallene under 10. Her møter elevene addisjon og subtraksjon med noomodell, tallvennemodell og talluttrykk. Det er også noen oppgaver med relasjonstegn i talluttrykk. Det kan være lurt å starte økten med en repetisjon av små og store trekk.

Den rike oppgaven i økt 4 handler om subtraksjon med noomene.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

< >