Hovedmål:
Tolke og bruke mynter som modell i addisjon.
Forklare verdien av de forskjellige myntene vi bruker (1-kroning og 5-kroning).
Denne uka er en repetisjon fra forrige halvår og en introduksjon av de første myntene.
Repetisjonen tar for seg:
tallene 6-9 som 5+x (5+1, 5+2, 5+3, 5+4).
tallvennemodellen, den usynlige noom og enkelboksen.
vanlige regnestykker med addisjon under 5 (3+2=, 2+2= osv).
vanlige regnestykker med «successor»-funksjonen opp til 10 (4+1=, 5+1=, 6+1= osv)
Introduksjon av mynter er en forsterking av tallene 6-9 som 5+x. Med 5-kroning og kronestykker skal elevene lage tallene 6-9 og tolke regnefortellinger med penger.
I økt 1 jobber elevene med 5+1 og 5+2. I Mattestreker skal elevene lage regnefortellinger med penger, fylle inn enkelboks, tallvennemodell og usynlig noom. I tillegg kommer noen vanlige regnestykker.
I økt 2 jobber elevene med 5+3, på samme måte som i økt 1.
I økt 3 jobber elevene med 5+4, på samme måte som i økt 1 og 2. I tillegg er det en logisk nøtt i Mattestreker. Denne oppgaven kan det være fint å jobbe med først parvis og deretter i plenum.
Den rike oppgaven i økt 4 handler også om mynter og pengesummer. Elevene skal jobbe i par, og hvert par skal ha mynter i en papirpose eller boks foran seg. Elevene trekker to og to mynter og regner ut pengesummene. Videre skal de finne ut hvor mange kombinasjoner som er mulige.
Vårt forslag:
Elevene får mynter av foreldrene til å handle noe de trenger.
Mattesnakk side 50-51 (Duo slår av lyset).
Alternativt: