Hovedmål:
Tolke og bruke mynter som modell i addisjon.
Forklare verdien av de forskjellige myntene vi bruker (1-kroning og 5-kroning).
Denne uka er en repetisjon fra forrige halvår og en introduksjon av de første myntene.
Repetisjonen tar for seg:
tallene 6-9 som 5+x (5+1, 5+2, 5+3, 5+4).
tallvennemodellen, den usynlige noom og enkelboksen.
vanlige regnestykker med addisjon under 5 (3+2=, 2+2= osv).
vanlige regnestykker med «successor»-funksjonen opp til 10 (4+1=, 5+1=, 6+1= osv)
Introduksjon av mynter er en forsterking av tallene 6-9 som 5+x. Med 5-kroning og kronestykker skal elevene lage tallene 6-9 og tolke regnefortellinger med penger.
I økt 1 jobber elevene med 5+1 og 5+2. I Mattestreker skal elevene lage regnefortellinger med penger, fylle inn enkelboks, tallvennemodell og usynlig noom. I tillegg kommer noen vanlige regnestykker.
I økt 2 jobber elevene med 5+3, på samme måte som i økt 1.
I økt 3 jobber elevene med 5+4, på samme måte som i økt 1 og 2. I tillegg er det en logisk nøtt i Mattestreker. Denne oppgaven kan det være fint å jobbe med først parvis og deretter i plenum.
Den rike oppgaven i økt 4 handler også om mynter og pengesummer. Elevene skal jobbe i par, og hvert par skal ha mynter i en papirpose eller boks foran seg. Elevene trekker to og to mynter og regner ut pengesummene. Videre skal de finne ut hvor mange kombinasjoner som er mulige.
Vårt forslag:
Elevene får mynter av foreldrene til å handle noe de trenger.
Mattesnakk side 50-51 (Duo slår av lyset).
Alternativt:
Elevene skal kunne:
Tolke enkel regnefortelling med addisjon av mynter, med støtte i bilde, modell og ligning.
Elevene skal kunne:
Forklare verdien av de forskjellige myntene vi bruker (1-kroning og 5-kroning).
Elevene skal kunne:
Forklare at tallet på prislappen av en vare viser varens verdi
Elevene kan utforske ulike mynter og pengesummer knyttet til disse.
Penger/lekepenger/papirkopier av penger. Hvert par av elever trenger tre 1-kroninger, to 5-kroninger og en 10-kroning.
Papirpose, boks eller lignende som man ikke kan se gjennom. Hvert par av elever trenger en stk hver.
Skrivesaker og skrivebok/skrivebrett/blanke ark.
Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.
I denne oppgavene skal elevene jobbe i par. Hvert elevpar har tre kronestykker og én 5-kroning foran seg i en papirpose eller boks.
Elevene skal nå trekke to mynter, og deretter regne ut pengesummen.
Oppgaven utvides til å gjelde andre mynter og ulike vrier på oppgavene.
I denne oppgaven skal elevene deles i par og deretter jobbe med mynter. Elevene har tre kronestykker og én 5-kroning hver. Parene skal jobbe med kombinasjoner og pengesummer knyttet til disse myntene.
Del ut tre kronestykker, én 5-kroning og en papirpose eller boks som man ikke kan se gjennom til hver av elevparene.
Repeter verdien av myntene.
Hvilken pengesum får jeg dersom jeg trekker to kronestykker opp av posen? Still dette spørsmålet til elevene og la dem skrive ned fremgangsmåte/regnestykke og svaret i egen bok eller på eget skrivebrett.
Jobb med oppgaven i plenum:
Gjenta de to foregående punktene med spørsmålet: Hvilken sum får jeg dersom jeg trekker to 1-kroninger og én 5-kroning ut av posen?
Gjenta dette med liknende spørsmål til elevene forstår hvordan de fysisk skal jobbe med myntene foran seg, lage/skrive regnestykker knyttet til myntene og finne pengesummer.
Del elevene i par.
Påse at hvert elevpar har tre kronestykker, én 5-kroning og en papirpose hver.
Én av elevene i hvert par starter ved å trekke to mynter opp av poasen. Hvilken pengesum ble det? Elevene skal snakke om dette i par, så skal begge elevene skrive ned det aktuelle regnestykket og komme med svar.
Deretter er det den andre eleven i paret som trekker to mynter, og prosessen ovenfor gjentas.
Hvor mange kombinasjoner og summer er det mulig å få med disse myntene? La elevene jobbe parvis med denne oppgaven.
Snakk sammen om oppgaven i plenum eller gruppevis før elevene begynner med neste nivå.
Elevene jobber fremdeles i par.
Elevparene får bytte det ene kronestykket de har mot én 5-kroning, slik at de nå har to kronestykker og to 5-kroninger i posen. Det er fremdeles kun to mynter som skal trekkes opp av posen.
Spør elevene om følgende: Er det fremdeles de samme pengesummene de kan få? Hvorfor/hvorfor ikke?
La elevparene nå utforske den nye situasjonen ved å jobbe som ovenfor (trekke to mynter, skrive ned regnestykket, trekke to nye mynter, skrive ned regnestykket).
Snakk sammen i plenum om resultatet. Hvorfor får de andre pengesummer? Hvilke pengesummer kan de få nå?
Hvilke mynter må elevparene ha hvis de skal kunne trekke to mynter som gir summen 15 kroner? La dem få myntene de mener de trenger, slik at de kan sjekke om de har tenkt riktig eller evt hva de har tenkt som ikke er helt riktig.
Hvilke mynter må de ha dersom de skal kunne trekke summene 15 kroner, 11 kroner og 2 kroner ved å trekke to mynter?
La elevene få en 10-kroning, to 5-kroning og tre kronestykker.
Hvis det er mer tid igjen, kan elevene nå lage oppgaver til hverandre, enten innad i paret eller mellom parene.