Tema 38: Geometri

Mål

Fokus

Som de forrige to ukene så er også denne uken lagt opp annerledes enn resten av læreverket. Temaet er 2-dimensjonale og 3- dimensjonale figurer, og vi oppfordrer til å la elevene få utforske disse. Du står også denne uken fritt til å selv legge opp øktene som du vil, og det er fint å gjøre aktiviteter ute de dagene været tillater det.

Økt 1 og 2 inneholder 2-dimensjonale former.

Økt 3 og 4 inneholder 3-dimesjonale former.

Dette er kun veiledende – du kan selv velge hvor lang tid du vil bruke på hver av disse.

Tips til aktiviteter:

  • Utforsk 2-dimensjonale former sammen med elevene. Hvor mange kanter har de? Hvor mange hjørner? Vet elevene om noen ting som har den formen? Gjør gjerne det samme med 3-dimensjonale figurer også.

  • Be elevene tegne et bilde. Det kan enten være et forhåndsbestemt bilde, eller et bilde etter egen fantasi. Etter at de er ferdige, skal de tegne samme tegning en gang til, men nå skal de bytte geometriske former. For eksempel så kan de bytte alle sirkler med firkanter.

  • Elevene tegner bilder der de bare får bruke én eller to geometriske former.

  • Gå ut og let etter 3-dimensjonale figurer. Lag en statistikk over alle figurene dere finner.

  • La elevene få prøve å lage noen av de 3-dimensjonale figurene i Mattesnakk kun ved hjelp av A4-ark, saks og tape.

  • En veldig god oppgave for å lære om begreper og beskrivende språk er følgende:

  • To elever sitter med ryggen mot hverandre.

  • Elev 1 har en enkel tegning foran seg som består av geometriske figurer (eleven kan tegne denne selv eller læreren kan lage tegninger på forhånd og kopiere dem opp).

  • Elev 2 har er A4-ark og skrivesaker foran seg, og har ikke lov til å se tegningen til elev 1.

  • Nå skal elev 1 beskrive tegningen sin mens elev 2 tegner den. Elev 2 har ikke lov til å stille spørsmål, kun prøve å tegne så godt hun/han kan ut i fra det elev 1 sier.

  • Når de er ferdige sammenligner de tegningene. De kommer til å få seg en god latter! Hvorfor ble det ikke likt?

  • Nå bytter elev 1 og elev 2 roller. Elev 2 får en annen tegning og skal beskrive denne for elev 1.

  • Gjenta oppgaven flere ganger.

  • Ha gjerne samtaler med elevene underveis. Hva er en enkel tegning? Hva er en vanskelig tegning å beskrive? Hvorfor blir ikke tegningene like? Hva er viktig å huske på å si når man gir tegneinstruksene?

Lurt å Vite

Hjemmelekse

< >