< Tilbake
Skriv Ut

Tema 38: Geometri

Mål

Fokus

Som de forrige to ukene så er også denne uken lagt opp annerledes enn resten av læreverket. Temaet er 2-dimensjonale og 3- dimensjonale figurer, og vi oppfordrer til å la elevene få utforske disse. Du står også denne uken fritt til å selv legge opp øktene som du vil, og det er fint å gjøre aktiviteter ute de dagene været tillater det.

Økt 1 og 2 inneholder 2-dimensjonale former.

Økt 3 og 4 inneholder 3-dimesjonale former.

Dette er kun veiledende – du kan selv velge hvor lang tid du vil bruke på hver av disse.

Tips til aktiviteter:

  • Utforsk 2-dimensjonale former sammen med elevene. Hvor mange kanter har de? Hvor mange hjørner? Vet elevene om noen ting som har den formen? Gjør gjerne det samme med 3-dimensjonale figurer også.

  • Be elevene tegne et bilde. Det kan enten være et forhåndsbestemt bilde, eller et bilde etter egen fantasi. Etter at de er ferdige, skal de tegne samme tegning en gang til, men nå skal de bytte geometriske former. For eksempel så kan de bytte alle sirkler med firkanter.

  • Elevene tegner bilder der de bare får bruke én eller to geometriske former.

  • Gå ut og let etter 3-dimensjonale figurer. Lag en statistikk over alle figurene dere finner.

  • La elevene få prøve å lage noen av de 3-dimensjonale figurene i Mattesnakk kun ved hjelp av A4-ark, saks og tape.

  • En veldig god oppgave for å lære om begreper og beskrivende språk er følgende:

  • To elever sitter med ryggen mot hverandre.

  • Elev 1 har en enkel tegning foran seg som består av geometriske figurer (eleven kan tegne denne selv eller læreren kan lage tegninger på forhånd og kopiere dem opp).

  • Elev 2 har er A4-ark og skrivesaker foran seg, og har ikke lov til å se tegningen til elev 1.

  • Nå skal elev 1 beskrive tegningen sin mens elev 2 tegner den. Elev 2 har ikke lov til å stille spørsmål, kun prøve å tegne så godt hun/han kan ut i fra det elev 1 sier.

  • Når de er ferdige sammenligner de tegningene. De kommer til å få seg en god latter! Hvorfor ble det ikke likt?

  • Nå bytter elev 1 og elev 2 roller. Elev 2 får en annen tegning og skal beskrive denne for elev 1.

  • Gjenta oppgaven flere ganger.

  • Ha gjerne samtaler med elevene underveis. Hva er en enkel tegning? Hva er en vanskelig tegning å beskrive? Hvorfor blir ikke tegningene like? Hva er viktig å huske på å si når man gir tegneinstruksene?

Lurt å Vite

Hjemmelekse

Økt 1:

Mål

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: Jorda

Mattesnakk: 2-dimensjonale former

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: Jorda

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: 2-dimensjonale former

Økt 2:

Mål

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: (REPETISJON) 2-dimensjonale former

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: (REPETISJON) 2-dimensjonale former

Økt 3:

Mål

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: 3-dimensjonale former

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: 3-dimensjonale former

Økt 4:

Mål

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Mattesnakk: (REPETISJON) 3-dimensjonale former

< Tilbake
Skriv Ut

Mattesnakk: (REPETISJON) 3-dimensjonale former

Økt 5: Hva kan jeg? (A)

Mål

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Tell mengder: Gym.Activity.Gym_CountingShape_Quiz.11010

Lag mengder: Gym.Activity.Gym_CountingShape2_Quiz.11010

Butikk: Gym.Activity.Gym_Customer_Quiz.11010

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Gym.Activity.Gym_OperationBlitz_Quiz.34_2_4

Sammenlikning: Gym.Activity.Gym_GreaterThan_Quiz.11010

Butikk: Gym.Activity.Gym_Customer_Quiz.11111

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Gym.Activity.Gym_OperationBlitz_Quiz.34_2_7

Tallinje: Gym.Activity.Gym_NumberLineC_Quiz.11010

Tallmønstre: Gym.Activity.Gym_Sequence_Quiz.11020

< Tilbake
Skriv Ut

Tell mengder: Gym.Activity.Gym_CountingShape_Quiz.11010

< Tilbake
Skriv Ut

Lag mengder: Gym.Activity.Gym_CountingShape2_Quiz.11010

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Gym.Activity.Gym_Customer_Quiz.11010

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Gym.Activity.Gym_OperationBlitz_Quiz.34_2_4

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Gym.Activity.Gym_GreaterThan_Quiz.11010

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Gym.Activity.Gym_Customer_Quiz.11111

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Gym.Activity.Gym_OperationBlitz_Quiz.34_2_7

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Gym.Activity.Gym_NumberLineC_Quiz.11010

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Gym.Activity.Gym_Sequence_Quiz.11020

Økt 6: Hva kan jeg? (B)

Mål

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Tell mengder: Gym.Activity.Gym_CountingShape_Quiz.11210

Lag mengder: Gym.Activity.Gym_CountingShape2_Quiz.11210

Butikk: Gym.Activity.Gym_Customer_Quiz.11110

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Gym.Activity.Gym_OperationBlitz_Quiz.34_2_5

Sammenlikning: Gym.Activity.Gym_GreaterThan_Quiz.11110

Butikk: Gym.Activity.Gym_Customer_Quiz.11112

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Gym.Activity.Gym_OperationBlitz_Quiz.34_2_8

Tallinje: Gym.Activity.Gym_NumberLineC_Quiz.11110

Tallmønstre: Gym.Activity.Gym_Sequence_Quiz.11120

< Tilbake
Skriv Ut

Tell mengder: Gym.Activity.Gym_CountingShape_Quiz.11210

< Tilbake
Skriv Ut

Lag mengder: Gym.Activity.Gym_CountingShape2_Quiz.11210

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Gym.Activity.Gym_Customer_Quiz.11110

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Gym.Activity.Gym_OperationBlitz_Quiz.34_2_5

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Gym.Activity.Gym_GreaterThan_Quiz.11110

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Gym.Activity.Gym_Customer_Quiz.11112

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Gym.Activity.Gym_OperationBlitz_Quiz.34_2_8

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Gym.Activity.Gym_NumberLineC_Quiz.11110

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Gym.Activity.Gym_Sequence_Quiz.11120

Økt 7: Hva kan jeg? (C)

Mål

Ekstra utstyr

Fokus

Beskrivelse

Tell mengder: Gym.Activity.Gym_CountingShape_Quiz.11310

Lag mengder: Gym.Activity.Gym_CountingShape2_Quiz.11310

Butikk: Gym.Activity.Gym_Customer_Quiz.11210

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Gym.Activity.Gym_OperationBlitz_Quiz.34_2_6

Sammenlikning: Gym.Activity.Gym_GreaterThan_Quiz.11210

Butikk: Gym.Activity.Gym_Customer_Quiz.11113

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Gym.Activity.Gym_OperationBlitz_Quiz.34_2_9

Tallinje: Gym.Activity.Gym_NumberLineC_Quiz.11210

Tallmønstre: Gym.Activity.Gym_Sequence_Quiz.11220

< Tilbake
Skriv Ut

Tell mengder: Gym.Activity.Gym_CountingShape_Quiz.11310

< Tilbake
Skriv Ut

Lag mengder: Gym.Activity.Gym_CountingShape2_Quiz.11310

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Gym.Activity.Gym_Customer_Quiz.11210

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Gym.Activity.Gym_OperationBlitz_Quiz.34_2_6

< Tilbake
Skriv Ut

Sammenlikning: Gym.Activity.Gym_GreaterThan_Quiz.11210

< Tilbake
Skriv Ut

Butikk: Gym.Activity.Gym_Customer_Quiz.11113

< Tilbake
Skriv Ut

Gardin: Likninger med enkelbokser eller fingre: Gym.Activity.Gym_OperationBlitz_Quiz.34_2_9

< Tilbake
Skriv Ut

Tallinje: Gym.Activity.Gym_NumberLineC_Quiz.11210

< Tilbake
Skriv Ut

Tallmønstre: Gym.Activity.Gym_Sequence_Quiz.11220