Tema 23: Tall og telling, tallmønstre og symmetri

Mål

Hovedmål:

  • Sette ord på sine tanker og erfaringer i møte med tallfølger og mønstre.

  • Benytte hensiktsmessige tellestrategier når man skal telle uoversiktlige mengder.

Fokus

Denne uka introduseres elevene for tellestrategier, tallmønster og symmetri.

I økt 1 jobber elevene med tellestrategier. Elevene skal telle mengder som ikke er grupperte. Det er flere strategier for å telle riktig:

  • Gruppere mengden i 5-er grupper. Denne strategien passer bra når det kun er én type objekt som skal telles, og det er lett for elevene å sjekke om det de kom frem til var riktig.

  • Krysse av objektene som er telt. Denne strategien hjelper for å sjekke at man har telt alle objekter, men det er vanskelig for elevene å kontrollere svaret etterpå.

  • Tegne en linje som går gjennom de objektene som skal telles. Denne strategien passer bra når man har flere ulike objekter som skal telles, der objektene er blandet. Elevene kan kontrollere at de har telt alle objektene ved å sjekke at alle objektene har en linje gjennom seg. Det er også enkelt å kontrollere antallene ved å følge linjen fra start til slutt og telle alle objektene på linja en gang til.

Vi anbefaler sistnevnte tellestrategi for side 35 og 37 i Mattestreker denne økta. Det er fint å starte økta med først å la elevene selv komme med forslag til ulike måter å telle på. Hvordan kan man være sikker på å ha telt alle tingene? Hvordan kan man være sikker på at antallet stemmer? Kanskje har elevene noen bedre forslag en det vi har der?

På økt-siden ligger det 6 sider ekstra som man kan bruke på smartboarden. Disse sidene ligner på de sidene elevene møter i Mattestreker. Bruk gjerne disse sidene når dere utforsker ulike tellestrategier sammen. La alle elevene få oppleve og forstå hvordan de kan bruke lure tellestrategiene før de jobber alene i Mattestreker.

I Mattestreker er det også en oppgave om nabotall. Nabotall er fint å ta for seg gjennom hele året. Man kan snakke om hvilke tall som ligger før og etter dagens dato, og man kan gjøre det mer avansert med å spørre om hvilke to tall som ligger før eller etter dagens dato. Man kan også bruke nummeret på måneden vi er i, bursdagsdatoer, alder på ulike familiemedlemmer med mer. For de mest avanserte elevene kan man gjøre samme øvelse med årstallet vi har i dag, eller årstallet de er født.

I økt 2 jobber elevene men tallmønster. I tillegg til Mattesnakk, kan dere også lage mønster med de fysiske noomstavene. Husk da å også skrive tallsymbolene, slik at elevene øver seg å kjenne igjen tallmønster uten konkreter. Det er også fint å bruke øvingslabben Tallrepresentasjoner til å lage tallmønster. Bruk noomene, terninger, mynter, fingre eller enkelboksen til å lage mønster, og bruk tallene slik at elevene også ser mønsteret med tallsymboler.

I Økt 3 jobber elevene med symmetri og symmetrilinjer. Det er en egen øvingslab knyttet til dette som heter ”Symmetri og symmetrilinje”. Denne øvingslabben er veldig gøy å leke med, så for å få best resultat er det lurt å la elevene selv få utforske denne øvingslabben på nettbrettet sitt før dere utforsker den i plenum. Husk å bruke begrepet ”symmetri” og begrepet ”symmetrilinje”. Etter at elevene er ferdige med Mattestreker er det fint å la elevene få utforske og leke litt mer med øvingslabben. På denne økes læringsutbyttet.

Den rike oppgaven i økt 4 handler også om nabotall og tallmønster.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

< >