Tema 4: Tallene 0-5: den usynlige noom

Mål

Elevene skal kunne:

  • Knytte sammen mengder under 5, til riktig tall.
  • Forklare med egne ord at like mengder kan visualiseres på ulike måter. (Eks: Tri, tre prikker, tallet tre, tre Uno osv..)
  • Med støtte i modell (noomer), forklare at den totale mengden (summen) er den samme uavhengig av rekkefølgen tall adderes i.

Fokus

Denne uka fortsetter arbeidet fra forrige uke med å forestille seg oppgaver. Helt konkret introduseres den usynlige noom i økt 2, og elevene skal forestille seg hvor mange enere denne består av. Du kan lese mer om den usynlige noom under ‘Lurt å vite’ på denne siden.

Det er mange uker til vi skal begynne med addisjon og subtraksjon. Vi ønsker likevel at du fra denne uka muntlig begynner å bruke ord som ‘pluss’ og ‘minus’ når du snakker. Dette vil være med å skape en begynnende intuisjon hos elevene om operasjonene addisjon og subtraksjon, og det vil hjelpe dem når de senere skal formalisere begrepene.

Når en noom spiser en annen kan man bruke ordet ”pluss” istedenfor ‘spise’. For eksempel så kan man si ‘2 pluss 3 blir 5’ når noomene 2 og 3 spiser hverandre. Det samme gjelder for ”minus”: Hvis vi har en 5’er noom og kutter av en 1’er, så kan man si ‘5 minus 1 er 4’.

Økt 1 er også denne uka en repetisjonsøkt. Elevene får i denne økta repetert ulike tallrepresentasjoner fra forrige uke.

Økt 3 et første møte med kommutativitet og flerledds utrykk._ Kommutativitet_ er et matematisk begrep som viser til at 2+3 er det samme som 3+2. Du kan lese mer om kommutativitet under ‘Lurt å vite’ på denne siden. Flerledds uttrykk betyr at vi har mer enn to ledd i uttrykket. For eksempel så kan vi ha en 1’er noom, en 2’er noom og to 1’er noomer over hverandre. Dette omtales om ”1 pluss 2 pluss 1 pluss 1”.

Økt 4 denne uka handler om tallvenner. Hvis du ikke har kommet i gang med rike oppgaver ennå, anbefaler vi å gjøre den rike økta denne uka fordi den bygger opp mot det som kommer i neste uke.

Lurt å Vite

DEN USYNLIGE NOOM

Den usynlige noom er rett og slett en gjennomsiktig/usynlig noom som kan gjøres høyere og lavere ved å dra i den hvite pilen på toppen av den.

Matematisk så representerer den usynlige noom den ukjente delen i en likning. Ved å sette sammen vanlige noomer sammen med den usynlige noom (som på bildene under), får man en visuell modell av addisjon og subtraksjon.

Når den usynlige noomen representerer helheten (bildet over), så har vi en modell for addisjon.

Når den usynlige noomen representerer en av delene (bildet over), så har vi en modell for subtraksjon.

Når elevene jobber med den usynlige noom er det viktig å tenke både lengder og enere. Oppgaven er å prøve å forestille seg hvor mange enere det er i den usynlige noom uten å telle på den.

KOMMUTATIVITET

Kommutativitet er en matematisk egenskap som gjelder for to av de fire regneoperasjonene som man jobber med i grunnskolen (addisjon og multiplikasjon).

Kort sagt betyr kommutativitet at man kan endre på rekkefølgen uten at svaret endres. For addisjon betyr dette at 5+2 er det samme som 2+5. Det er viktig å jobbe med dette med elevene, slik at de etterhvert kan forenkle regneprosessene: Hvis de vet at 5+2 er 7, vet de samtidig at 2+5 er 7.

Det er også viktig å jobbe med at subtraksjon ikke er kommutativ. 5-2 er som kjent ikke det samme som 2-5.

Hjemmelekse

Denne uka kan det være fint å sende hjem kopiark med tallkriving som lekse.

< >