Tema 31: Tid: Lilleviser og langviser

Mål

Hovedmål:

  • Fortelle hvor den lille viseren står når klokka er hel.

  • Fortelle hvor den lille viseren står når klokka er halv.

  • Fortelle hva den lange viseren forteller når den peker rett på ett tall.

Fokus

Denne uka er temaet tid. I tillegg til å jobbe med klokka er det lurt å snakke om tid generelt, og gjerne i flere fag. Hva er tid, hva er forskjell på årstidene, hvordan er årshjulet bygget opp, hvor mange timer er det i døgnet og hva gjør man på de ulike tidene på døgnet? Dette er eksempler på temaer man kan snakke med elevene om. Som alltid er det viktig å få elevene i tale og la dere egne betraktninger oppta størsteparten av tiden.

Klokka er vanskelig for mange elever, og samtidig veldig viktig. Det er derfor lurt å bruke god tid på denne uka, og ikke være bekymret for om man ikke rekker alle de siste ukene dette semesteret.

Det kan være lurt å starte uken med å la elevene lage hver sine egne klokker. I den rike oppgaven i økt 4 så ligger det en klokkemal. Denne kan printes ut, klippes og monteres med spillbinders. Enda bedre er det å la elevene lage sine egne klokker. Da for de en større nærhet og bede forståelse av hvordan timene er spredt ut, og de vil letter huske at klokka går til 12 og at 6 er halvveis rundt klokka. Bruk da gjerne hvite pappatallerkener som de skriver tall på. Viserne kan lages av papp, og alt monteres deretter med spilttbinders.

Elevene kan med fordel montere bare lilleviseren først, og jobbe litt med denne før de monterer langviseren. Før langviseren monteres kan elevene tegne på minuttstreker, og deretter telle dem. Du kan med fordel la dem telle 5 og 5 minutter også, og se på sammenhengen mellom dette og 5-er tellingen dere gjorde i forrige uke (det er to 5-ere i 10, og det er 10 minutter når langviseren kommer til 2, nettopp fordi dette er to 5-ere).

I økt 1 jobber elevene med bare lilleviseren og klokkeslett med hel og halv.

I økt 2 jobber elevene med begge og klokkeslett med hel og halv.

I økt 3 innføres klokkeslett med kvarter.

I den rike oppgaven i økt 4 skal elever beskrive klokkeslett for hverandre.

Lurt å Vite

Hjemmelekse

< >