Hovedmål:
Fortelle hvor den lille viseren står når klokka er hel.
Fortelle hvor den lille viseren står når klokka er halv.
Fortelle hva den lange viseren forteller når den peker rett på ett tall.
Denne uka er temaet tid. I tillegg til å jobbe med klokka er det lurt å snakke om tid generelt, og gjerne i flere fag. Hva er tid, hva er forskjell på årstidene, hvordan er årshjulet bygget opp, hvor mange timer er det i døgnet og hva gjør man på de ulike tidene på døgnet? Dette er eksempler på temaer man kan snakke med elevene om. Som alltid er det viktig å få elevene i tale og la dere egne betraktninger oppta størsteparten av tiden.
Klokka er vanskelig for mange elever, og samtidig veldig viktig. Det er derfor lurt å bruke god tid på denne uka, og ikke være bekymret for om man ikke rekker alle de siste ukene dette semesteret.
Det kan være lurt å starte uken med å la elevene lage hver sine egne klokker. I den rike oppgaven i økt 4 så ligger det en klokkemal. Denne kan printes ut, klippes og monteres med spillbinders. Enda bedre er det å la elevene lage sine egne klokker. Da for de en større nærhet og bede forståelse av hvordan timene er spredt ut, og de vil letter huske at klokka går til 12 og at 6 er halvveis rundt klokka. Bruk da gjerne hvite pappatallerkener som de skriver tall på. Viserne kan lages av papp, og alt monteres deretter med spilttbinders.
Elevene kan med fordel montere bare lilleviseren først, og jobbe litt med denne før de monterer langviseren. Før langviseren monteres kan elevene tegne på minuttstreker, og deretter telle dem. Du kan med fordel la dem telle 5 og 5 minutter også, og se på sammenhengen mellom dette og 5-er tellingen dere gjorde i forrige uke (det er to 5-ere i 10, og det er 10 minutter når langviseren kommer til 2, nettopp fordi dette er to 5-ere).
I økt 1 jobber elevene med bare lilleviseren og klokkeslett med hel og halv.
I økt 2 jobber elevene med begge og klokkeslett med hel og halv.
I økt 3 innføres klokkeslett med kvarter.
I den rike oppgaven i økt 4 skal elever beskrive klokkeslett for hverandre.
Elevene skal kunne:
Fortelle hvor den lille viseren står når klokka er hel.
Fortelle hvor den lille viseren står når klokka er halv.
Elevene skal kunne:
Fortelle hvor den lille viseren står når klokka er hel.
Fortelle hvor den lille viseren står når klokka er halv.
Fortelle hva den lange viseren forteller når den peker rett på ett tall.
Elevene skal kunne:
Fortelle hvor den lille viseren står når klokka er hel.
Fortelle hvor den lille viseren står når klokka er halv.
Fortelle hva den lange viseren forteller når den peker rett på ett tall.
Elevene kan beskrive hele og halve klokkeslett, kvart på og kvart over.
• Analoge klokker, ei til hvert elevpar. Eventuelt så kan analoge klokker lages av utskriften som du finner til høyre. Klipp ut klokka og viserne, og bruk splittbinders for å sette dem sammen.
Her kommer først en kort beskrivelse. For en utfyllende beskrivelse klikk i den gule boksen til høyre.
Elevene skal i par jobbe med å beskrive og finne klokkeslett.
Elevene kan lage analoge klokker ved å klippe ut utskriften til høyre og deretter bruke splittbinders for å montere den. Ved å lage klokker selv vil elevene få et større forhold til klokken og lettere kunne lære mer av oppgaven.
Hvert elevpar har en analog klokke som lett kan stilles. Det er veldig fint å la elevene selv lage klokkene ved å klippe ut ei klokker og visere (du finner utskrift på økt-siden), og deretter montere dem med splittbinders.
Elevene skal selv stille klokka, beskrive klokkeslett og gjette klokkeslett. Dette er en oppgave som kan gjentas etter hvert som en lærer mer avanserte klokkeslett.
Læreren stiller en klokke på et klokkeslett, la oss si kl halv fem.
Elevene får beskjed om å legge hodet på pultene sine og høre etter.
Læreren beskriver klokkeslettet:
Jeg har stilt klokka mi til et klokkeslett etter skoletid.
På klokka mi står langviseren på 6-tallet.
Kortviseren viser mer enn 4.
Hva er klokka mi?
Elevene får sette seg opp igjen og gjette på lærerens klokkeslett.
Læreren gjentar dette noen ganger før elevene får prøve selv.
Hvert elevpar har en klokke.
Elev 1 stiller klokka og gir elev 2 opplysninger om klokkeslettet. Det er bare lov å stille klokka på hele og halve timer.
Elev 2 gjetter.
Elev 1 og elev 2 bytter roller.
Gjenta noen ganger.
Nå er det lov å stille klokka på kvart over og kvart på også. Ellers går aktiviteten som beskrevet over.
La elevene som har fått til ekstra gode beskrivelser få ta dem i hel klasse.
La de som er klare for det få lov å utfordre hverandre på vanskeligere klokkeslett også.
De mest ivrige kan også utfordre hverandre med å stille spørsmål av typer: «Hva er klokka en time etter det klokkeslettet jeg beskrev nå?»
Er det noen av dem som kan digital klokke? La elevene selv få utforske sammenhengen mellom analog og digital klokke.